Transformers

transformers

Titel: Transformers
År: 2007
Längd: 144 min
Genre: Action | Sci-Fi | Thriller
Regissör: Michael Bay
Skådespelare: Shia LaBeouf, Megan Fox, Jon Voight, John Turturro, Josh Duhamel

En Blu-Ray-spelare har nyligen införskaffats av mig, samtidigt köpte jag ett par filmer i formatet för att testa spelaren. Den första filmen jag kom att tänka på att inhandla var Transformers. Jag har säkert sett den 3-4 gånger på vanlig DVD och varje gång har det varit en skön upplevelse. Blu-Ray tar steget ännu längre och erbjuder fem gånger bättre bild och resultatet är kanon med rätt utrustning.

Transformers kan tyckas löjlig, en saga om robotar som faller ner från rymden och skiftar form till bilar och alla möjliga slags fordon. Det finns naturligtvis goda robotar och det finns onda. De slåss mot varandra på jorden, ena sidan kallad Autobots slåss för människornas överlevnad, och den andra, Decepticons, slåss för att erövra universum. Mitt i kriget hamnar Sam och Mikaela (Shia LaBeouf och Megan Fox), kärleken dem emellan är en självklarhet, men jag är glad över att Bay inte infört något gulligull i det hela.

LaBeouf har varit mycket aktuell på senaste tiden, han fick bl.a. spela en stor roll i Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. I Transformers gör han bra ifrån sig, han har en grym närvaro och känner sin karaktär väl. Megan Fox är varken bra eller dålig, hon gör det hon ska helt enkelt. Med tanke på hennes utseende lär hon ju knappast ha svårt att få filmroller i framtiden.

Michael Bay är en regissör som gjort mycket skit under åren, sämst måste ändå vara Pearl Harbor. Många av hans filmer, eller möjligtvis alla (inklusive Transformers) har en viss brist på intelligens. De är ofta korkade på sätt och viss och saknar logik. Men! När det gäller att skapa underhållande action så kan han verkligen sina saker. Striderna mellan robotarna i Transformers är tamejfan bland det snyggaste och häftigaste jag sett på film. Att filmen förlorade Oscarstayetten för bästa specialeffekter är besynnerligt. Robotarna är så snygga och detaljrika att man tappar hakan. Man måste även passa på att berömma den fantastiska musiken som passar in så perfekt.

Filmens negativa delar ligger hos regissören, precis som det positiva likaså gör. Bay är en kass personregissör, men en mästare när det kommer till det tekniska och visuella. Här lyckas han däremot få ett godkänt på alla delar.

Slutligen så kan jag bara säga att filmen är grymt underhållande, en visuell brakfest för ögat med vidunderligt coola actionscener. Den har en härlig känsla rakt igenom. Filmen må sakna en del logik, men vad vore film om allt ständigt skulle vara verkligt och logiskt?

betyg8

10 reaktioner på ”Transformers

  1. Läser någon ens den här bloggen? Jag har inte sett någon som kommenterat. Jag har suttit och läst igenom dina recensioner men när jag läste det du skrev i denna kunde jag inte hålla mig längre.

    Du är inte mer än vad, 17-18?

    Att dina recensioner mestadels byggs på översittarfasoner som egentligen bara är massa mainstream-babbel med intentionen att låta djup, smart eller intelektuell. Det hela bottnar i pretantiöst struntprat som man verkligen bara irriterar sig på.
    Ta det gärna som konstruktiv kritik! Att sitta och läsa hur du inte alls fattade 2001 och sedan ändå sätta en 9 bevisar bara hur rädd du är för att vad, inte tycka som andra cineaster?

    Well. Jag hoppas du inte blir ledsen. Men det är svårt att inte bli upprörd när man efter första raden vet exakt hur resten av recensionen kommer bli. Fanboy-loving eller flaming bully.

    • Tja, min blogg är inte precis jättepopulär men jag är nöjd ändå med antalet besökare hittills. Förhoppningsvis stiger de i framtiden, jag är ännu bara en nybörjare.

      Jag har inte fått fler än 3-4 kommentarer nej, men hittills har jag enbart fått hyfsat positiv kritik. Jag förstår väl inte riktigt vad du menar med att mina recensioner skulle bygga på överittarfasoner, det är inget jag har tänkt på. Skulle gärna vilja veta ifall det finns fler som tycker som du. Mina recensioner är väl inte de mest professionella eller välskrivna, det är sällan jag blir helt nöjd med dem själv. Kritik och förslag på förbättringar tar jag gärna emot.

      Angående 2001 så kanske bu borde ha läst recensionen lite mer noggrant. Jag skrev aldrig att jag inte har fattat någonting av filmen. Det jag skrev var att det inte var mycket jag fattade när jag såg den för första gången för ett par år sedan. Det jag dessvärre hade glömt att skriva (tack för påminnelsen) var att det var tredje gången för mig som jag tittat på filmen innan recensionen skrevs och att jag nu förstod den mycket bättre. Något jag hade skrivit var att jag inte riktigt förstod slutet, och det stämmer väl, för det gör jag fortfarande inte. Meningen är väl inte heller att man ska förstå det helt. Som Kubrick sade så man får ta och spekulera lite hursomhelst vad gäller filmens betydelse.

      Ledsen blir jag definitivt inte, negativ kritik är bättre än ingen alls. Så tack ska du ha.

      EDIT: Förstår nu att du förmodligen är den där surpuppan ”Ledaren” på Flashback.org. :)

  2. Kritiken att Bays filmer endast har bra actionscener men inget annat kan väll också sägas om många komedier fast med humorn istället. Skulle man ta bort alla skämt så skulle det inte finnas mycket att uppskatta om dem.

  3. Jag vet att många kommer tycka att jag låter sinnessjuk över att jag spekulerar om detta jag kommer att skriva nu.
    Efter att ha läst folks kommentarer efter att Walker och Robin Williams (nästan alltid älskade kändisar när sådana tragiska saker händer) dog så kan jag inte låta bli att undra vad det skulle bli för reaktioner om några hatade kändisar som Michael Bay och Shia Labeauf t.ex skulle dö.

    Jubla och bli glada skulle folk givetvis inte göra eller bli, och inte tror jag heller att folk hoppas på att något sådant ska ske(då är man sjuk i huvudet) men hur skulle folk reagera ? Om någon som George Lucas skulle dö så skulle folk fortfarande vara tacksamma för att han skapade SW universumet, men med de två jag nämnde så är jag inte lika säker. Jag skulle definitivt bli ledsen i så fall.

    Shia ska ju tydligen också vara en riktig jävla skitstövel i verkligheten (ljuger, hotar folk, super aggressiv osv) så där är det ju inte som med James Cameron där han ändå gör bra filmer och är en duktig regissör.

  4. Jag skulle personligen aldrig, aldrig önska att någon kändis oavsett hur de är som både yrkesperson och privatpersoner, skulle råka ut för samma öde som Paul Walker t.ex gjorde.

Kommentera

