Spirited Away

sp0

Titel: Spirited Away (Sen to Chihiro no kamikakushi)
År: 2001
Längd: 125 min
Genre: Animation | Äventyr | Fantasy
Regissör: Hayao Miyazaki
Skådespelare: Rumi Hîragi, Miyu Irino, Mari Natsuki, Takashi Naitô, Yasuko Sawaguchi

Jag har tidigare varit ganska skeptisk till att se på film i animestil, något åt det hållet har jag inte kollat på sedan jag var i pokemonåldern. Genren har inte känts särskilt tilltalande, och de bilder och trailers jag sett  har bara framstått som märkliga i mina ögon. Men så för någon vecka sedan fick jag en rekommendation av en polare att jag borde ta en titt på Spirited Away, och han var snäll nog att låna mig filmen. Jag är sannerligen glad över detta nu, Spirited Away är ett vackert spektakel som man inte bör gå miste om.

ösp

Vi får träffa den 10-åriga flickan Chihiro och hennes föräldrar som är på väg till ett nytt hem. De bestämmer sig för att ta rast på en väg där en mystisk tunnel finns. Trots att Chihiro inte alls vill går de igenom den. På andra sidan finns en liten stad som tycks vara helt öde. Strax hittar de en restaurang där massor av mat står framdukat, föräldrarna börjar äta av den medan Chihiro kringvandrar. När hon återvänder får hon se att hennes föräldrar har förvandlats till stora grisar. Plötsligt finner hon sig i ett gränsland där varelser av olika slag, häxor och fantasins allra egendomligaste typer gör hennes vardag till ett spännande men farofyllt äventyr. Hon måste kämpa för att rädda sina föräldrar såväl som sig själv.

sp2

Regissören Hayao Miyazaki har tydligen en obegränsad fantasirikedom. Maken till kreativitet har jag sällan skådat. Animerade filmer från USA får nog känna sig slagna på av honom på många plan. Detaljrikedomen är imponerande och allt ser förbannat snyggt ut. Det tog en stund för mig att vänja mig vid stilen, men när jag väl gjort det var jag helt fast och jag är sugen på att se fler filmer av Miyazaki nu. Frågan är bara vilken jag ska börja med.

sp3

Spirited Away har allt som en familjefilm bör innehålla. Till en början kände jag en viss avsaknad av humor, men en bit längre in i filmen trädde ett par komiska figurer in som fick stora leenden att breda ut sig på mina läppar, så löstes det lilla problemet. Chihiros äventyr lyckas roa både barn och vuxna, de är varken för skrämmande eller barnsliga. Som barn växte jag upp med The Lion King som förgyllde min och många andras barndom, och jag kan tro att senare generationer barn blivit lika fästa vid Spirited Away.

sp3

Detta briljanta verk förstärks ytterligare av musik som är som ljuvlig massage för öronen. Allt är praktiskt taget felfritt, att hitta saker som filmen inte förtjänar beröm för är något som jag inte riktigt lyckas med. Jag tror bestämt att jag måste ge filmen högsta betyg, fram till nu så har The Lion King varit den enda animerade filmen som tilldelats full pott av mig.

betyg10

4 reaktioner på ”Spirited Away

  1. Känner mig tvungen att kommentera även detta inlägg! Spirited Away är utan tvekan den bästa animerade filmen jag har sett (och kommer antagligen att förbli). Stilen på animeringen är rent ut sagt ett mästerverk. Men vad som fascinerar mig mest med hela filmen är de otroliga detalierna man har valt att ha med. Det går ju helt enkelt inte att jämföra med normala disney-filmer.

    Jag gav filmen 9.2/10 på min egna blogg. Men med eftertanke kanske den är värd högre.

    //

    Jonas @ Filmtips

  2. Så du tyckte inte att musen och den lilla fågeln var lite väll överdrivet gulliga ? Jag störde mig en del på dem i alla fall.

Kommentera

