Spaced

41099

Jag visste nästan ingenting om Spaced innan jag började kolla på serien, jag trodde att det skulle vara någon slags science fiction med tanke på titeln och DVD-omslaget. Men så var det ju inte alls. Anledningen till att jag ville kolla på den i första taget var att teamet bakom Shaun of the Dead och Hot Fuzz (ett par filmer som jag älskar) ligger bakom serien. Att IMDb-betyget visar 9.4 gjorde inte att jag blev mindre sugen.

Serien handlar om en man och kvinna på runt 25 år, Tim (Simon Pegg) och Daisy (Jessica Stevenson) som bestämmer sig för att flytta ihop i en lägenhet. De känner knappt varandra alls, men de behöver någonstans att bo. Tim är en nördig kille som sysslar med att teckna comics, åka skateboard och spela TV-spel. Daisy vill bli skribent, men hon verkar ständigt lida av skrivkramp. Tims bästa polare är Mike (Nick Frost) vars dröm är att få komma med i armén, han gillar vapen och går oftast klädd i militärkläder. Daisys bästa vän är Twist (Katy Carmichael) som är insatt i modevärlden. I deras hyreshus bor den smått udda konstnären Brian (Mark Heap) och den kedjerökande hyresvärdinnan Marsha (Julia Deakin). Man får ta del av alla de bisarra händelserna som utspelar sig i deras skruvade liv.

spaced

Gillar man Shaun of the Dead och Hot Fuzz så bör man garanterat gilla Spaced som råkar ha ungefär samma typ av humor. Samspelet mellan Pegg och Frost är lika underbart som det är i filmerna. Något jag inte visste var att de var bästa vänner i verkliga livet sedan många år tillbaka, fast det hade man nästan kunnat räkna ut ändå. Alla karaktärer lockar visserligen till skratt, men jag tror inte att någon fick mig att skratta lika mycket som Frosts helsköna militär-wannabe. Första säsongen var fantastisk och andra säsongen visade sig vara ännu bättre. Dialogen är klockren och jag älskar filmparodieringarna av bl.a. One Flew Over the Cuckoo’s Nest.

Jag har absolut ingenting negativt att säga om serien, jag gillar den grymt mycket och rekommenderar den varmt till alla som inte sett den, särskilt om man som sagt gillar filmerna som teamet ligger bakom.

En reaktion på ”Spaced

Kommentera

