Princess Mononoke

mon0

Titel: Princess Mononoke (Mononoke-hime)
År: 1997
Längd: 134 min
Genre: Animation | Äventyr | Fantasy
Regissör: Hayao Miyazaki
Skådespelare: Yôji Matsuda, Yuriko Ishida, Yûko Tanaka, Kaoru Kobayahi, Sumi Shimamoto

Trots att Princess Mononoke visade sig vara väldigt bra så blev jag nästan lite besviken, den där  ”känslan” infann sig inte riktigt och karaktärerna fastnade jag inte för. Annars har jag svårt att sätta fingret på vad som fattas, men någonting är det. På filmens starka sida ligger dock en knivskarp story och en snygg animering.

pm1

Ashitaka är en ung krigare som får syn på en demonisk best i närheten av sin by. Han lyckas döda besten, men dessvärre har den en förbannelse över sig, och denna förbannelse överförs i sin tur till Ashitaka. Därefter ger han sig ut för att finna ett botemedel innan förbannelsen slukar honom helt. Efter en tid anländer han till en stad som producerar järn i stora mängder och som ligger i krig med den närliggande skogens alla invånare, däribland stora vargar, vildsvin och mystiska skogsandar. Ashitaka bekantar sig även med den vilda bruden som lever bland vargarna i skogen, hon går under namnet San och hon avskyr människor.

pm2

I denna saga vet man aldrig riktigt vem som är ond och vem som är god. Människor slåss både mot naturen och andra människor, naturen slåss mot människor såväl som sig själv. Med en såpass avancerad story som denna kan man knappast kalla Princess Mononoke för en barnfilm. Dessutom huggs huvuden och armar av i strider, Miyazaki visar tydligt att filmen är riktad främst mot vuxna.

mon3

Till skillnad från övriga Miyazakifilmer jag hittills sett så är denna ingen stor hjärtvärmare, den är faktiskt ganska dyster och mörk då den skildrar otäcketer som skapas av krig och människors girighet. Egentligen skulle jag behöva se filmen en gång till för att helt kunna smälta den. Som det ser ut nu så får en stabil åtta duga som betyg.

8

En reaktion på ”Princess Mononoke

  1. ”Egentligen skulle jag behöva se filmen en gång till för att helt kunna smälta den.”

    Och som med de flesta andra filmer så bör vi se dom ett par, tre gånger minst innan vi kan skapa ett . Nu rör du vid filmkritikens kärna av bristfällighet. Vi dömer filmer för snabbt, av fel orsak… och kanske efter en natts dålig sömn.

    Enligt egen åsikt är Mononoke Hime en sån där film som både är underskattad och överskattad på en och samma gång. Men jag ska inte blanda in mitt eget tycke och smak…

Kommentera

