Burn After Reading

72182

Titel: Burn After Reading
År: 2008
Längd: 96 min
Genre: Komedi | Drama
Regissör: Joel & Ethan Coel
Skådespelare: George Clooney, Frances McDormand, Brad Pitt, John Malkovich, Tilda Swinton

Burn After Reading är en av de sämre filmerna jag sett av bröderna Coen, men sämre betyder inte dålig. Stundtals blir denna kolsvarta komedi riktigt rolig. Handlingen hör till det mest galna som bröderna någonsin kommit på. Ibland hade jag nästan svårt att hänga med, tempot är högt och det är mycket som händer under filmens 96 minuter.

bu1

Osbourne Cox (John Malkovich) är en CIA-veteran som får sparken p.g.a. sitt alkoholproblem. Osbournes fruga Katie (Tilda Swinton) vänsterprasslar med UD-tjänstemannen och den lite halvt sexmissbrukande Harry Pfarrer (George Clooney) som är gift, men som även vänsterprasslar med fitnessinstruktören Linda Litzke (Frances McDormand). Chad Feldheimer (Brad Pitt) jobbar på samma gym som Linda, och på gymet hittar de en CD som tycks innehålla en massa CIA-material. Det visar sig att CD:n tillhör Osbourne Cox, och Chad och Linda får för sig att utöva utpressning mot honom. Allt blir som en enda röra av tokigheter.

bu2

Man kan säga att filmens tema är idioti. Brad Pitt spelar en riktig imbecill och han gör sin roligaste roll sedan Twelve Monkeys. Samtliga skådespelare gör utmärkta jobb. Malkovich har jag tyvärr haft lite svårt för sedan jag såg hans otroligt dryga rolltolkning av en snobbig fransk skurk i Johnny English. Jag har dock mycket lättare att acceptera honom i Burn After Reading, fast skillnaden på dessa filmers regissörer och allmänna kvalitet är ju faktiskt väldigt stor.

bu3

Burn After Reading är typisk för bröderna Coen, svart humor genomsyrar hela filmen. Allt vrids och vänds på, och man ska nog helst se filmen utan att ta paus för att inte gå miste om detaljer. Dialogen är kul och slutet på filmen är lysande. Inget blir dock hysteriskt kul och filmen ger inte några större avtryck. Den är roande för stunden helt enkelt och den tål nog att ses om igen.

betyg6

En reaktion på ”Burn After Reading

  1. Jag har alltid undrat två saker om Coenbröderna:
    1 : FINNS deras karaktärer på riktigt? Iså fall var?
    2. där de flesta har problem med manus till EN film har de oftast material till 5 i varje rulle,varför?

    Jag älskar alla deras filmer som bara blir bättre varje gång man ser dem och här visar Clooney att hans insats i ”Oh,brother where art touh?” inte var en tillfällig grej. Att Brad Pitt hade kunde vara rolig såg även jag i 12 apor…

    Osbourne Cox måste vara en av de sanslösaste karaktärer jag nånsin sett på film,så jävla dryg och otrevlig att han blir cool.
    Betyget är inte rättvist tycker jag, vill ge 8.

Kommentera

