Eldflugornas Grav

grave0

Titel: Eldflugornas Grav (Hotaru no Haka)
År: 1988
Längd: 89 min
Genre: Animation | Drama | Krig
Regissör: Isao Takahata
Skådespelare: Tsutomu Tatsumi, Ayano Shiraishi, Yoshiko Shinohara, Akemi Yamaguchi

Eldflugornas Grav är den delvis sanna historien om två föräldralösa syskon som försöker klara sig på egen hand i ett krigsdrabbat Japan under WWII. Filmen är baserad på en någotsånär självbiografisk roman av Akiyuki Nosaka. Det hela börjar med orden ”Den 21 September 1945. Det var kvällen då jag dog.” Nosaka känner förmodligen att en del av honom dog den dagen.

Syskonparet består av den 14-årige brodern Seita (Nosakas alter ego) och hans 4 år gamla syster Setsuko. Deras mamma dör i en av de allierades bombattacker, och deras pappa är ute och krigar till sjöss. Till en början får syskonen bo hos sin faster, men hon blir snart trött på dem, så de ger sig ut för att bosätta sig någon annanstans. De hittar ett litet ställe vid en sjö som får duga som boplats. Maten tar dock slut snabbt och kampen för överlevnad blir hård.

Jag var tvungen att bita ihop ordentligt för att inte drabbas av chocktillstånd vid filmens slut. En sorgligare och mer tragisk historia får man leta efter, den gjorde verkligen ett starkt intryck på mig. Det rör sig inte om någon ordinär krigsskildring med fartfyllda stridsscener här, utan den demonstrerar istället det helvete som civilbefolkningen är tvungna att erfara under krig.

Ingen onödig moralisering eller sentimentalitet finns att skåda, det är en rå och rättfram skildring av vad som hände det unga syskonparet. Relationen mellan de två är vackert framställd och överskrider t.o.m. den som finns mellan systrarna i Hayao Miyazakis Min Granne Totoro, en film som annars hade biopremiär samma dag som Eldflugornas Grav. Trots att dessa filmer har stora likheter så är de samtidigt som varandras raka motsatser. Och till sist måste jag berömma den sagolika musiken. Eldflugornas Grav är en fruktansvärt gripande film som berör hela hjärtat, missa den inte!

betyg9

En reaktion på ”Eldflugornas Grav

  1. Din trevliga recension är värd en kommentar. Jag blev också fullkomligt knockad av denna film. Oj oj vad jag kände för den lilla tjejen. För mig blev det högsta betyg.

Kommentera

