Eldflugornas grav

grave0

Titel: Eldflugornas grav (Hotaru no Haka)
År: 1988
Längd: 89 min
Genre: Animation | Drama | Krig
Regissör: Isao Takahata
Skådespelare: Tsutomu Tatsumi, Ayano Shiraishi, Yoshiko Shinohara, Akemi Yamaguchi

Eldflugornas grav är den delvis sanna historien om två föräldralösa syskon som försöker klara sig på egen hand i ett krigsdrabbat Japan under WWII. Filmen är baserad på en självbiografisk roman av Akiyuki Nosaka. Legendariske filmkritikern Roger Ebert har hyllat den som ett mästerverk.

Syskonparet består av den 14-årige brodern Seita (Nosakas alter-ego) och hans 4 år gamla syster Setsuko. Deras mamma dör i en av de allierades bombattacker, och deras pappa är ute och krigar till sjöss. Till en början får syskonen bo hos sin faster, men hon blir snart trött på dem, så de ger sig ut för att bosätta sig någon annanstans. De hittar ett litet ställe vid en sjö som får duga som boplats. Maten tar dock slut snabbt och kampen för överlevnad blir hård.

Detta rör sig inte om någon vanlig krigsskildring med fartfyllda stridsscener, utan den fokuserar istället helt på det helvete som civilbefolkningen är tvungna att erfara under krig. Med sin tunga och nästan gastkramande stämning blir filmen någonting som verkligen etsar sig fast i ens sinne. På många sätt är den Studio Ghiblis mest chockerande film någonsin. Den riktar sig bestämt till en vuxen publik även om den tyvärr marknadsförts som barnvänlig på biografer, vilket resulterat i ekonomisk flopp.

Jag behöver kanske inte säga så mycket mer än att Eldflugornas grav är den sorgligaste filmen jag någonsin sett. Att se den ännu en gång blir ingen lätt uppgift, om jag nu gör det i framtiden. Känslan av ett ens hjärta går i kras är inte angenäm, men den kan vara viktig. Den fantastiska musiken bör slutligen länkas till. Mästerverk!

betyg9

En reaktion på ”Eldflugornas grav

  1. Din trevliga recension är värd en kommentar. Jag blev också fullkomligt knockad av denna film. Oj oj vad jag kände för den lilla tjejen. För mig blev det högsta betyg.

Lämna en kommentar