Min Granne Totoro

tot0

Titel: Min Granne Totoro (Tonari no Totoro)
År: 1988
Längd: 86 min
Genre: Animation | Fantasy
Regissör: Hayao Miyazaki
Skådespelare: Noriko Hidaka, Chika Sakamoto, Shigesato Itoi, Sumi Shimamoto

Min Granne Totoro är en strålande skildring av hur det är att vara barn, såväl som en hyllning till barns fantasirikedom och nyfikenhet. Den typiska feel-good-känslan som medför Miyazakis filmer finns med här och gjorde att jag ständigt fick breda leenden på läpparna. Men trots att filmen är väldigt bra så berörde den mig inte lika mycket som de filmer av Miyazaki jag sett tidigare.

tot1

Satsuki och Mei är två systrar på 8 och 4 år som flyttar in i ett gammalt hus på landet med sin pappa. Deras mamma ligger på sjukhus, och systrarna längtar efter att hon ska bli frisk så att hon också kan flytta in. Huset visar sig inte vara helt obebott, där finns nämligen små sotkryp som återkommer i Spirited Away från 2001. Efter ett tag upptäcker systrarna att flera märkliga varelser såsom trollet Totoro från Meis bilderbok bor granne med dem.

tot1.5

Även om historien är söt och charmerande så kändes det inte som att den hade alltför mycket att berätta. Jag önskar nog att Totoro och de andra fantasifigurerna fick lite mer speltid. Den där magin som brukar finnas i Miyazakifilmerna tyckte jag inte riktigt infann sig här. Men som drama är filmen bättre, karaktärsporträtten är starka och sättet som filmen skildrar barns synsätt på är som sagt fantastiskt.

Något som jag tidigare hört många andra ta upp är tjejernas skrikande, även jag störde mig på detta. Ibland var de såpass högljudda att jag fick sänka volymen på TV:n ganska rejält. Å andra sidan är det väl bara realistiskt att ivriga småbarn är skrikiga av sig.

tot2

Musiken är fin, stämningarna som filmen skapar är oftast ljuvliga. En ganska stor och gemytlig mystik finns som gör att man aldrig vet helt säkert vad som försiggår, vad som är fantasi och vad som sker i verkligheten. Min Granne Totoro tänker jag med största säkerhet se igen.

betyg7

En reaktion på ”Min Granne Totoro

Kommentera

