Home Alone

Titel: Home Alone
År: 1990
Längd: 103 min
Genre: Komedi
Regissör: Chris Columbus
Skådespelare: Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, Roberts Blossom, Catherine O’Hara

När jag var barn tyckte jag att Home Alone-filmerna var riktigt roliga. Igår gick första filmen på TV och jag råkade ha tråkigt så jag passade på att återuppleva gamla barndomsminnen. Jag hoppades på att jag skulle bli lite lagom underhållen, och det blev jag faktiskt, trots att filmen är ganska dum.

8-årige Kevin McCallister (Macaulay Culkin) bor med en stor familj där ungarna bråkar och alla ofta har det stressigt. När familjen ska åka på semester till Frankrike över jul försover de sig, och mitt bland allt virrvarr glömmer de Kevin hemma och kommer inte på det förrän de är halvvägs till Frankrike med flyg. Inbrottstjuvarna Harry och Marv (Joe Pesci och Daniel Stern) har fått nys om att familjens stora hus ska stå tomt under julen, så de försöker sig på att göra inbrott ett flertal gånger, men bemöts ständigt av Kevins knep som han använder till att försvara sitt hus.

Home Alone blev enorm succé när den släpptes på biograferna och Macaulay Culkin blev genast en stjärna. Man blir lite förvånad över hur en sådan halvdann film kan dra in så mycket pengar, men samma sak är det ju med filmer idag. Det bara öser ner pengar över värdelöst skräp som Twilight. Home Alone är dock betydligt bättre, en film som både barn och vuxna kan glädjas åt. Fast som vuxen blir det lätt att man suckar över hur fånig och otrovärdig filmen egentligen är.

De två skurkarna är så puckade att nästan Harry & Lloyd från Dumb & Dumber skulle ha gjort ett bättre jobb med att bryta sig in i huset. Fast jag antar att det krävs korkade skurkar för att en 8-åring ska kunna ge dem en match. Sammanfattningsvis så är filmen lättsmält underhållning som antagligen fungerar för de flesta, men man ska ej förvänta sig någonting jättekul eller speciellt minnesvärt, såvida man inte är under 10 år d.v.s.

betyg5

Kommentera

