Terminator Salvation

Titel: Terminator Salvation
År: 2009
Längd: 115 min
Genre: Action | Sci-Fi | Thriller
Regissörer: McG
Skådespelare: Christian Bale, Sam Worthington, Moon Bloodgood, Anton Yelchin, Helena Bonham Carter, Common

Jag brydde mig tyvärr aldrig om att se Terminator Salvation på bio då den inte fick någon vidare positiv kritik. Men nu köpte jag hem en BD-utgåva för att se om filmen håller måttet. Efter Terminator 3: Rise of the Machines kände jag tyvärr att Terminator-mytologin blivit mördad, men Salvation lyckas nästan till hälften återuppväcka den igen.

John Connor (Christian Bale) leder en grupp gerillasoldater som kämpar mot Skynets maskiner. 18 år tidigare ska Marcus Wright (Sam Worthington) ha avrättats för mord och gått med på att donera sin kropp till vetenskapen. Men han vaknar dessvärre upp i nutiden mitt under kriget utan att ha åldrats. När han är på väg att bli massakrerad av en Terminator räddas han av Kyle Reese (Anton Yelchin), alltså John Connors blivande far krångligt nog. Marcus blir senare separerad från Reese, och tillsammans med kvinnan Blair (Moon Bloodgood) beger han sig till Connors högkvarter. När han väl anländer får han reda på någonting förkrossande.

Till min glädje har Terminator Salvation skipat lite rättvisa åt de två första filmerna. Visserligen är filmen inte alls lika bra som dessa, och aldrig kommer den att bli en klassiker, men bra är den absolut. Christian Bale visade sig vara ett hyfsat gott val för rollen som John Connor. Sam Worthington och Anton Yelchin är inte helt felaktiga heller. Synd bara att Helena Bonham Carter inte fick mer än två scener.

Terminator Salvation har gott om referenser till de två första filmerna, och det uppskattar jag innerligt. Till skillnad från T3 visar den upp en viss respekt för sina föregångare. Vi får bl.a. se en digital Schwarzenegger i action, scenen där denne visar sig är rätt tung. Miljöerna och robotarna är snygga, action finns i mängder. För humor däremot känner jag en viss avsaknad. På det stora hela är filmen bra och rätt underhållande, den saknar dock själen, hjärtat och det allmänt proffsiga filmskapandet som de två första filmerna bestod av. Annars är den rekommenderad.

betyg6

3 reaktioner på ”Terminator Salvation

  1. Bra recension! Jag uppskattade verkligen T4 på bio och ser fram emot att se den snart igen. Däremot tyckte jag det fanns rätt många brister, men underhållningsmässigt var det hög klass. :)

  2. Du gör klokt du Voldo i att vara försiktig med vilka filmer du ser på bio. Se filmer som Interstellar på bio än t.ex Transformers 4. Om vi fortsätter att betala för att se sådana typer av filmer så kommer Michael Bay bara att fortsätta att göra sådana. Därför så ber jag dig ärligt talat att inte se Pirates 5 t.ex när den kommer ut.

Kommentera

