Twin Peaks

Mark Frost och David Lynch träffades i mitten på 80-talet och funderade på att skriva en TV-serie tillsammans, som skulle vara lite halvt baserad på ett verkligt mordfall i nordvästra USA där en ung kvinna hittats mördad. När de båda herrarna ritade en karta över staden som serien skulle utspelas i kom de på namnet Twin Peaks. Frost var tidigare mest känd för serien Hill Street Blues, Lynch hade en mer hyllad meritlista med filmer som den åttafaldigt Oscarnominerade The Elephant Man, Blue Velvet och kultförklarade Eraserhead. Det visade sig att deras serie skulle bli extraordinär, den drog mängder av tittarsiffror och blev ett banbrytande verk inom TV.

Historien börjar med hur en man hittar ett lik av en ung kvinna som legat i vatten och spolats upp på land. Den döda visar sig vara Laura Palmer (Sheryl Lee) som är relativt känd i trakterna. FBI-agent Dale Cooper (Kyle MacLachlan) kallas till småstaden Twin Peaks för att leda mordutredningen. Många av stadens invånare är förkrossade över mordet på Laura, hennes föräldrar bryter ihop totalt. När övernaturliga händelser börjar utspela sig berättar Coopers medarbetare för honom att det alltid funnits något slags ondskefullt väsen i skogarna runtomkring. Ju längre mordutredningen pågår desto fler mörka hemligheter avslöjas, och tillslut är inte poliserna säkra på vem eller vad de jagar.

Twin Peaks är uppbyggd av många olika genrer där vi har komedi och romantik blandat med thrillermoment och mer fantasy för varje avsnitt som går. Det är en skön blandning som fungerar ytterst väl, de flesta lär kunna hitta något de gillar i serien, och det är antagligen en av de större anledningarna till att den blivit så populär. Samma sak är det med det breda utbudet av karaktärer där alla har sina egna personligheter och särdrag. Vi har tuffa poliser, mesiga poliser, förvirrade sekreterare, hustrumisshandlare, mördare, vackra flickor, och giriga affärsmän för att nämna några typer. Man fäster sig lätt vid många av dem.

Själva huvudhistorien med poliserna och deras mordutredning fungerar mer eller mindre felfritt, dock tyckte jag att någon av de mindre nästan kunde ha skippats helt, eller åtminstone tonats ner. Jag diggade inte karaktären James och hans lilla flykt under andra säsongen, jag störde mig på honom lite då jag tyckte att han agerade så idiotiskt. Fast lite förståeligt är det ändå, han har varit med om många hemskheter och förluster. Annars har jag inte mycket ont att säga om Twin Peaks som alltid lyckades hålla mig spikad framför TV:n.

Det återstår att se många filmer av David Lynch för min del, men vad jag har hört så ska de vara ganska märkliga och inte helt lätta att förstå sig på. Twin Peaks är just det, rätt skruvad och mystisk, man får vara observant ibland för att hänga med. Jag lyckades hålla koll på det mesta, fast många frågor finns fortfarande som jag vill ha svar på. Slutet är bra, men inte fullt så tillfredsställande som jag hade önskat. Åskådaren får klura ihop och fantisera själv lite hur det gick sedan. Jag hade dock gärna sett en tredje säsong där vi fått svar på fler frågor. Enligt Mark Frost har det funnits en utarbetad plan på en tredje säsong som skulle fokusera mer på huvudkaraktärerna, särskilt Dale Cooper och hur det gick för honom. Mycket synd att det aldrig blev av.

Serien har inte blivit någon jättefavorit hos mig, men den är fantastiskt bra och smått beroendeframkallande. Jag kunde sitta i många timmar i sträck och bara glo. Till sist måste den mycket stämningsfulla musiken berömmas, den förgyller serien minst sagt. Twin Peaks är förträfflig underhållning som ingen bör missa.

4 reaktioner på ”Twin Peaks

  1. Bra skrivet. Håller med om att vissa saker är jättebra och andra lite ojämna. Musiken är läcker. :)

    Det finns ju en långfilm också. ”Twin Peaks: Fire Walk with Me”. Har inte sett den, finns den med i den där guldboxen? Den ska ju tydligen utspelas före filmen.

  2. Se ”Twin Peaks – Fire Walk With Me” men förbered dig på att den INTE är som serien. Själv gillar jag den dock skarpt som ett eget litet verk med några oförglömliga scener. Det fanns ingen direkt utarbetad plan för en tredje säsong, men däremot stämmer det att den skulle cirkulera kring vad som drabbade Cooper i sista avsnittet, enligt Mark Frost i alla fall. Några andra producenter, inte Lynch eller Frost alltså (såklart) hade visioner om ett tidshopp tio år fram i tiden med Cooper som apotekare och avslöjanden om att karaktärer som Bob och dvärgen kom från en planet gjord av stuvad majs… så jag är glad att serien slutade där den slutade…!

Kommentera

