Tippning inför Oscarsgalan 2010

Årets Oscarsgala börjar närma sig, och jag tänkte dela med mig av mina tankar kring vilka filmer jag tror respektive hoppas på en vinst för. Personligen har jag haft ganska svårt att tippa de flesta kategorierna, särskilt bästa film. Jag hoppas på att Quentin Tarantino och Inglourious Basterds vinner och kammar hem många priser i de tyngre kategorierna. Men efter lite grubblande har jag kommit fram till att jag tror på Avatar. Filmen har som de flesta vet ingen originell story och inget jättebra manus, därför har den heller inte blivit nominerad för sitt manus, däremot har Avatar revolutionerat filmindustrin med sin teknik, och som åskådare får man en riktigt häftig åktur och en mäktig upplevelse. Detta tror jag kommer att leda till en vinst för Avatar.

I övriga kategorier så tycker jag att specialeffekter och kvinnlig biroll har det mest givna vinnarna. Att Avatar vinner är det ingen tvekan om, och Mo’Nique är enastående i Precious. Christoph Waltz kommer förmodligen att vinna för manlig biroll likaså, han har överösts med priser tidigare för rollen, och han är värd dem. Men jag skulle inte ha något emot om Stanley Tucci vann istället, han är nämligen lika bra i mitt tycke.

Bästa film:
Tror på: Avatar
Hoppas på: Inglourious Basterds

Bästa manliga huvudroll:
Tror och hoppas på: Jeff Bridges (Crazy Heart)

Bästa kvinnliga huvudroll:
Tror på: Sandra Bullock (The Blind Side)
Hoppas på: Gabourey Sidibe (Precious)

Bästa manliga biroll:
Tror på: Christoph Waltz (Inglourious Basterds)
Hoppas på: Christoph Waltz (Inglourious Basterds) eller Stanley Tucci (The Lovely Bones)

Bästa kvinnliga biroll:
Tror och hoppas på: Mo’Nique (Precious)

Bästa regissör:
Tror på: Kathryn Bigelow (The Hurt Locker)
Hoppas på: Quentin Tarantino (Inglourious Basterds)

Bästa originalmanus:
Tror och hoppas på: Quentin Tarantino (Inglourious Basterds)

Bästa manus efter en förlaga:
Tror på: Jason Reitman och Sheldon Turner (Up in the Air)
Hoppas på: Neill Blomkamp och Terri Tatchell (District 9)

Bästa foto:
Tror och hoppas på: Avatar

Bästa klippning:
Tror och hoppas på: Inglourious Basterds

Bästa scenografi:
Tror och hoppas på: Avatar

Bästa kostym:
Tror på: The Imaginarium of Doctor Parnassus

Bästa smink:
Tror på: Star Trek

Bästa musik:
Tror på: Up
Hoppas på: Avatar

Bästa låt:
Tror och hoppas på: The Weary Kind (Crazy Heart)

Bästa ljud:
Tror och hoppas på: Avatar

Bästa ljudredigering
Tror och hoppas på: Avatar

Bästa specialeffekter:
Tror och hoppas på: Avatar

Bästa animerade film:
Tror på: Upp

Kommentera

