Oscarsgalan 2010

Då tänkte jag skriva ner några korta tankar kring årets Oscarsgala och dess vinnare. Min tippning gick inget vidare då jag fick 13 rätt av 24, förra året gick det betydligt bättre. Steve Martin och Alec Baldwin var ett bra värdpar med många roliga skämt, särskilt deras parodi på Paranormal Activity var guld. Annars tycker jag att galan var en aning seg och obalanserad.

I skådespelarkategorierna fick vi inga överraskningar. Jag tycker dock inte att Sandra Bullock var värd en Oscar, knappt en nominering. Men å andra sidan hade hon inte mycket till konkurrens heller. Kul att Jeff Bridges äntligen fick en Oscar, den var han värd.

Det som förstörde galan för mig och som gör att jag inte känner mig nöjd med resultatet är att Inglourious Basterds inte vann för bästa manus, utan den vinsten gick istället till The Hurt Locker, vars manus inte alls är lika bra. Det var galans stora förlust.

Sedan hoppades jag innerligt på att Tarantino skulle få ett pris för regi eller film, men det var något jag dessvärre inte trodde mycket på. Kathryn Bigelow förtjänade regipriset som hon fick, men att hennes film även vann för bästa film är inte något jag jublar över. Hade hellre sett Inglourious Basterds som sagt, eller Avatar som jag först trodde på.

Sammanfattningsvis fick The Hurt Locker några statyetter för många för att jag ska känna mig nöjd.

Vinnarna kan ses här.

Kommentera

