Avatar på Blu-Ray


Igår landade en BD-utgåva av Avatar i min brevlåda. Mot kvällen tog jag mig en titt på filmen och blev lika hänförd som jag blev vid första titten. Jag såg att Janne Ahlgren, filmrecensent på Discshop, hade på ett bra sätt beskrivit bilden och ljudet som utgåvan har att erbjuda:

Avatar kräver Blu-ray och en stor bild om man skall se den hemma. Visserligen är dvd:n av referenskvalité, inget snack om saken, men BD-utgåvan ger oss det som man vill ha då man investerat sina lånade och stulna slantar i vettigt hemmabiosystem. Inte helt oväntat är ljud och bild så bra som de kan bli! Om man nu skall lägga en ny referensribba, så får det bli denna film. Samtidigt måste man erkänna, att de flesta nya Blu-rayfilmerna håller så hög kvalité att man knappt kan se skillnaderna mellan dem längre. Visst finns det sämre BD-utgåvor också, men likväl sådana som är lika bra som Avatar. Hur som helst är bilden perfekt och för en ljudbög som mig spelar ju öronen en stor roll. Ingen besvikelse här, inte. Ljudet kommer i DTS 5.1 HD MA från alla håll och kanter, från avgrundsmuller till de högsta frekvenserna utan det minsta tillstymmelse till problem. Musiken är lika designad som resten av filmen och utan den skulle filmen vara fattigare som upplevelse.

Min recension.

2 reaktioner på ”Avatar på Blu-Ray

  1. Såg den på DVD och bilden var fantastiskt bra. Man kanske skulle tjacka en Blu-Ray spelare ändå och få se en ännu bättre bild.

  2. Jag köpte Blu-Ray utgåvan fast fick så glatt proppa in dvd som oxå ingick, för jag har inte en blu-ray ännu. Men det ska inhandlas någon vacker dag.

Kommentera

