Maria Larssons eviga ögonblick

Titel: Maria Larssons eviga ögonblick
År: 2008
Längd: 131 min
Genre: Drama
Regissör: Jan Troell
Skådespelare: Maria Heiskanen, Mikael Persbrandt, Jesper Christensen, Callin Öhrvall, Maria Lundqvist

Äntligen har jag lyckats avverka Maria Larssons eviga ögonblick, en film som funnits på min vill se-lista ett bra tag. På Rottentomatoes har den en tomatmätare som visar 100%, alltså har den fått oerhört bra respons från amerikanska kritiker. Filmen har finansierats av fem olika länder och är samtidigt Jan Troells största projekt sedan Utvandrarna från 1971, en film som återstår att se för min del.

I början av 1900-talet vinner arbetarklasskvinnan Maria Larsson (Maria Heiskanen) en kamera via lotteri. Ett antal år går utan att den kommer till nytta, och den ska därför säljas. Väl inne i fotoaffären möter hon dansken Sebastien Pedersen (Jesper Christensen) som övertalar henne att behålla kameran och börja fotografera. Det blir till en hobby som hon pysslar med när hon tar paus från att uppfostra alla sina barn. Hennes make Sigfrid (Mikael Persbrandt) gillar inte fotograferandet. Det enda han tycks gilla är att supa, slåss och vara otrogen mot sin fru. Tack vare kameran och sin nya vän Sebastian orkar Maria kämpa igenom ett hårt liv med en skitstövel till make.

När jag skriver ett omdöme på en svensk film så brukar jag nämna att det är svårt att skriva ett, eftersom jag så sällan ser på svensk film. Men särskilt svårt tycker jag inte att det blir denna gång. Maria Larssons eviga ögonblick är onekligen en av de absolut bästa svenska filmerna jag har sett, möjligtvis är det den bäst av alla. Den är lika välspelad som Revolutionary Road av Oscarvinnaren Sam Mendes, med andra ord kan den mäta sig med riktiga höjdare från Hollywood.

Regissören Jan Troell ger oss verklighetstrogna bilder av ett svenskt 1910-tal med hjälp av ett synnerligen vackert fotoarbete. Han håller ett konstant lågt tempo och rusar aldrig från emot någonting, detta utan att något blir för segt eller utdraget. Man får god tid på sig att lära känna karaktärerna som alla utvecklas på sina egna sätt. Omkring huvudpersonen Maria finns en sorts mystik som hänför och provocerar till tankearbete. Utav de svenska filmer jag skådat kan jag bara nämna en som känts lika välarbetad, nämligen Ingmar Bergmans Fanny och Alexander. Faktum är att jag uppskattar Maria Larssons eviga ögonblick bättre. Jag har dessutom bestämt mig för att vara lite extra givmild och utdela ett mycket högt betyg till denna förnäma och nästan poetiska film.

betyg9

2 reaktioner på ”Maria Larssons eviga ögonblick

Kommentera

