Det vita bandet

Titel: Det vita bandet (Das weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte)
År
: 2009
Längd:
144 min
Genre:
Drama
Regissör:
Mickael Haneke
Skådespelare:
Christian Friedel, Ernst Jacobi, Leonie Benesch, Ulrich Tukur, Leonard Profaux

Michael Haneke skrev både originalmanus utifrån sin egen idé och regisserade denna svartvita dramafilm som enligt honom handlar om ursprunget till alla former av terrorism. Den blev nominerad till två Oscars tidigare i år, för bästa foto och utländska film.

Det vita bandet berättar om minnena från en före detta skollärare vars röst guidar oss genom filmen. De tar plats i en protestantisk by i Tyskland mellan sommaren 1913 och sommaren året därpå. En pastor, en doktor och en baron styr över byns kvinnor och barn som ofta är nedstämda och deprimerade. Plötsligt börjar en rad mystiska olyckshändelser inträffa. Doktorn faller ned från sin häst och slår sig, en kvinna dör i ett sågverk och hennes man hänger sig en tid därefter. Detta är bara begynnelsen på tragedierna som kommer med jämna mellanrum. Frågan är bara varför de sker och vem som är ansvarig för dem.

Vad som i filmen lyckades uppehålla mitt intresse är alla mystiska olyckor och hemskheter som sker samt min vilja att få veta vem som ligger bakom dem. Tempot går långsamt fram under hela den något för långa speltiden som gott kunde ha kapats med en kvart, och det krävs att man är lite uthållig för att inte slumra till. Problemen som jag ser det är att handlingen är för omfattande och berättar mer än vad man behöver veta. Jag hade gärna sett att mer fokus lagts på mysterierna istället för på sidohistorier om ditt och datt. Å andra sidan tror jag att jag behöver se filmen en gång till för att få bättre grepp om den, för jag är inte säker på ifall jag lyckades förstå den helt.

Mest besviken blev jag nog ändå på att filmen aldrig kommer upp i någon klimax. Uthålligheten man får jobba med som åskådare blir inte belönad, åtminstone inte som jag känner. Fördelaktigt har dock Haneke fått ett gäng superba skådespelare, såväl barn som vuxna att regissera, samt ett fint foto. Folk som är mer pretentiösa än vad jag är uppskattar nog Det vita bandet bättre. Sevärd och framförallt välspelad kan jag åtminstone kalla den.

betyg6

En reaktion på ”Det vita bandet

  1. Blev riktigt besviken på vita bandet. Jag är ett stort fan av Haneke, hatälskar Funny Games och dyrkar Kod okänd. Sen har han varit en tendens de sista åren, men den här känns extremt festivalspris fiskande utan att ha den egde som Hanekes filmer normalt sett har.

    Jag håller helt med dig att mer fokus skulle lagts på själva deckarhistorien och för en gångs skull saknar jag faktiskt en ordetlig avtoning nu blir det otroligt ödesmättat och lite pretto som du säger.

Kommentera

