Inception

Titel: Inception
År: 2010
Längd: 148 min
Genre: Action | Sci-Fi | Thriller
Regissör: Christopher Nolan
Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Cillian Murphy, Marion Cotillard

Både allmänhetens förväntningar  och min personliga längtan efter att se Inception har varit stor. Christopher Nolan fick den respekt han förtjänar efter succén med mästerverket The Dark Knight, och just nu är han förmodligen en av världens bästa filmregissörer. Till sin nya blockbuster har han ännu en gång lyckats få ihop en bunt talangfulla skådespelare att kommendera, och i framtiden kommer han förmodligen inte få svårt att göra samma sak igen.

Dominic Cobb (Leonardo DiCaprio) är en av världens främsta extraherare, eller hur man nu ska formulera ordet på svenska. Hans jobb går ut på att ta sig in i folks drömmar för att bland annat stjäla deras hemligheter. Cobb bär själv på många tunga hemligheter och minnen som han inte vill dela mig sig av till någon annan. Han befinner sig på flykt ifrån sitt hemlands myndigheter som förutsätter att han är en mördare. En dag får han dock ett jobberbjudande av den välbärgade Saito (Ken Watanabe) som lovar att Cobb ska få åka hem och förbli säker om han utför jobbet. Han tackar ja till erbjudandet och börjar samla ihop ett gäng medarbetare, deras uppgift blir att ta sig in i en mans huvud och plantera en viss idé som ska förändra mannen. Men uppdraget är extremt riskabelt och teamet får tampas med farliga fiender i en drömvärld där allt kan hända.

Inception är en skapligt invecklad film som kanske inte kräver någon större form av hjärnarbete, men det gäller att inte sitta och halvsova heller för att gå miste om detaljer. Det är full rulle i ett högt tempo som inte ger mycket plats för andrum. Uppskattar man den fartfyllda stilen som The Dark Knight har så ska man säkerligen digga denna också, de skiljer sig inte nämnvärt åt. Nu ska jag inte sitta och jämföra dessa filmer för mycket, trotsallt rör det sig om väldigt olika teman, och regissören vill nog inte få sina filmer ”måste leva upp till TDK”-stämplade.

Rollistan med de många kända namnen levererar i stort sett vad man förväntar sig. Alla gör relativt felfria jobb utan att någon sticker ut särskilt med någon jättebra insats. DiCaprio kan ses i många storfilmer nuförtiden, senast var det i Scorseses briljanta Shutter Island där hans prestation i princip ligger på samma nivå som här. Han är bra, men inte superbra. Jag hoppas att han snart hittar tillbaka till glansen han hade i The Aviator där han doftade Oscar lång väg. Damerna i Inception är såväl karismatiska som godis för ögonen. Marion Cotillard har varvats med Ellen Page, varav den senare egentligen känns lite svår att acceptera som actionbrud. Cotillard är däremot perfekt i sin roll, vilket just nu påminner mig om att jag borde se fler av hennes filmer, framförallt La vie en rose som gav henne en Oscar.

Det har talats en del om vad filmen skulle komma att erbjuda på den visuella fronten. Inte såg jag något som fick mig att tänka ”wow!” egentligen, men snygga scener finns så att det räcker och blir över, och det märks oftast inte att specialeffekterna är specialeffekter. Tekniken går onekligen framåt nu när vi äntrat ett nytt decennium.

Visualiteten i alla ära men det som väger tyngst är naturligtvis storyn. Marion Cotillards mystiska karaktär Mal och hennes relation till Cobb var förmodligen det jag fann mest givande med filmen. Övriga karaktärer är i behov av mer personlighet och fördjupning för att jag ska kunna känna något för dem och bry mig om huruvida de lever eller dör. Kanske borde Nolan ha tonat ner alla ”förklaringar” kring drömmandet och istället lagt mer fokus karaktärerna. Lyckligtvis har han på nytt tagit hjälp av musikmästaren Hans Zimmer som gör ett förträffligt jobb med sitt skapande av stämningar som heter duga.

Bland de få saker som Inception lämnar att önska finns som sagt ytterligare karaktärsfördjupning, och jag hade jag gärna sett att Nolan spelat hårdare på det känslomässiga planet som involverar Cobb och Mal. Om deras historia varit mer gripande hade jag kanske kunnat ge filmen ett högre betyg, men nu påverkade den mig inte tillräckligt mycket. Så fort filmen släpps på Blu-Ray blir det ett köp för min del, jag vill definitivt se den igen och kanske bilda en ännu större uppfattning kring den. Jag kan i alla fall inte påstå annat än att Nolan imponerat på mig ännu en gång med en galet bra rulle.

betyg8

12 reaktioner på ”Inception

  1. Mycket intressana reflektioner kring karaktärsfördjupningarna. Jag håller med, även om jag faktiskt inte tänkt på det så mycket innan. Just Ellen Page-karaktären hade jag rätt svårt för också, men inte mer än att det gick att tränga undan.

    Det hade varit trevligt med en uppföljare, men å andra sidan – vad ska den handla om då? Hm. Där har han något att bita i, Nolan. Men inget verkar ju omöjligt för honom.

    • Jo, om Nolan känner att han har mer att tillföra så skulle jag inte protestera om han ville göra en uppföljare. Men jag tror inte att det kommer ske, Inception är nog inte den typen av film som får en uppföljare eller behöver en. Det sägs ju dessutom att Nolan spenderade 10 år med att skriva manuset.

  2. Bra recension, håller med om det mesta. Ser fram emot att få se filmen en gång till, den kräver nog en andra titt just för att den år så komplex.

  3. Saftig recension, intressant läsning!

    Jag känner mig som den enda som inte har sett filmen än. :P Ser fram emot den som tusan.

  4. Kommer aldrig komma en uppföljare på denna. Det går helt enkelt inte.

    Christopher Nolan är utan tvekan asgrym och det kommer bli intressant att se vad han gör med nästa Batmanfilm.

    Onödigt vetande: Roligt att du skrev om Wolfman och sen Inception, jag skrev förra veckan om Inception och ska snart skriva om Wolfman :) What are the odds?

    • Är också väldigt spänd på nästa Batmanrulle. Hoppas verkligen att den blir lika bra som TDK (eller rentav bättre), då finns en god chans att Nolan tar sig in på min lista över favoritregissörer.

  5. Ping: En låt om Inception? « Voldo’s Filmblogg

  6. Jag håller med om i stort sett allt, utom det du skrev om Ellen Page.
    Hon är en given actionbrud, eller kommer bli, när jag lyckats telepatera över till dom där inskränkta hollywoodhöjdarna att hon skulle bli en helt PERFEKT Lisbeth Salander.

  7. Jag funderade på att se Momento, så jag tänkte fråga lite om handlingen. Är den utmanande som t.ex Tarkovskijs Stalker att det inte finns någon röd tråd alls och att man ska gissa betydelsen av allt som sker, eller är det som Inception att det finns en handling men man måste vara uppmärksam ?

    • Stalker har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om den. Memento är helt enkelt som en vanlig thriller, fast den utspelar sig baklänges.

  8. Tack för svaret. Den förstnämnda har jag inte sett för jag har noll tolerans för sådana filmer helt enkelt. Det är inte att jag vill att varenda film ska vara som Transformers men jag ser inget syfte i att göra en sådan film. Jag älskade t.ex Her fast den filmen har ju verkligen ett äkta tema om vårt överberoende av teknologi.

Kommentera

