[Rec]

Titel: [Rec]
År: 2007
Längd: 78 min
Genre: Skräck | Thriller
Regissörer: Jaume Balagueró, Paco Plaza
Skådespelare: Manuela Velasco, Ferran Terraza, Pablo Rosso, David Vert

När The Blair Witch Project gjorde pengasuccé 1999 startades en liten trend som gick ut på att skapa film med hjälp av skakiga handkameror, främst då skräckfilmer. Minns jag rätt är nämnd film inte särskilt bra, man marknadsförde den istället på ett mycket smart sätt, och själva filmen spelar på folks rädsla för mörker och sådant man inte kan se. Detta gör även spanska [Rec] som följer ungefär samma mönster men som i sin helhet är bättre.

Ángela Vidal (Manuela Velasco) är en TV-programledare som gör ett program om folk som jobbar på nätterna medan andra sover. I hennes kommande reportage ska hon följa brandmännens arbete på en brandstation. Efter en stillsam start på det hela går plötsligt ett larm, och Ángela och hennes kameraman får åka med till en lägenhet i ett fyrvåningshus där en kvinna ska ha hörts skrika högt. Grannarna står och käbblar på bottenvåningen där även ett par poliser finns på plats. Brandmännen tar sig in till kvinnans lägenhet och finner att hon är nerblodad över hela kroppen. Hon attackerar en polis som får svåra skador, och när de ska föra honom till sjukhuset får de reda på att de har spärrats in i av myndigheterna. Säkerhetsskäl sägs vara anledningen. Ángela och de andra befinner sig i en livshotande situation som de helst vill ta sig ur snarast möjligt.

Skräckrullar är inte riktigt min grej, något som jag säkert har nämnt i varje skräckfilmsrecension jag skrivit tidigare. Jag blir liksom aldrig rädd, jag sitter mest bara och fnissar när någon stackare får sin hals avbiten av en grå filur som dreglar blod. Så är fallet även i [Rec], men jag ska inte ge filmen ett negativt omdöme av den orsaken. Den lyckas faktiskt hålla mig intresserad rakt igenom och aldrig upphör den eskalerande spänningen att existera. På minusfronten finns förutsägbarheten som alltid ligger och lurar, tillråga på de små härjande klichéerna. När en storögd zombieflicka dyker upp kan väl de mer friska karaktärerna elda upp henne eller göra någonting roligare än att försöka ge henne en hjälpande hand för att sedan själva gå ett surt öde till mötes, men icke gör dem det.

Solida skådespelarinsatser ligger till filmens fördel. Manuela Velasco är utmärkt då hon lyckas föra över sin skräck genom kameran på ett trovärdigt sätt. Slutscenen är riktigt givande till en början, men den övergår till fånighet ganska snabbt, och när eftertexterna rullar tänker jag inte mer än att ”Jaha, det var det.”. [Rec] kommer att tyna bort från mitt minne i stadig takt, annars kan jag säga att filmen är värd en titt, speciellt för skräckfantaster.

betyg6

6 reaktioner på ”[Rec]

  1. Är själv ohälsosamt förtjust i skräckfilm men förstår verkligen de som inte gillar genren. Rec hör till en av mina absoluta favoriter på senare år.

  2. Har i princip just stängt av TV:n och jäklar, vilken rulle! På ett sätt förutsägbar, visst, men samtidigt var det en förutsägbarhet som byggde på att karaktärerna faktiskt betedde sig på ett sätt som kändes trovärdigt i denna något osannolika situation och då blir det så mycket lättare att ta. Velasco var bra men såg ut som hon precis kunnat lägga undan tandställningen. Kanske var det råttsvansarna?

  3. För mig är Rec 2000-talets hittills bästa skräckfilm (vilket i och för sig kanske inte säger så mycket med tanke på det utbud vi plågats med). Jag gillar den skarpt.

Kommentera

