Deadwood

HBO-dramat Deadwood är skapat, producerat och skrivet av David Milch. Den sträcker sig över tre säsonger och vann mängder med välförtjänta priser och positiv kritik. Eftersom serien utspelar sig i 1800-talets vilda västern kan man tro att den innehåller mycket pangpang och äventyr, men så är inte fallet. Det är istället ett relativt stillsamt drama som främst bygger på dialoger och politiska maktspel.

Storyn baserar sig på verkliga händelser, staden Deadwood finns fortfarande i South Dakota, och många av seriens karaktärer har existerat på riktigt. Mest kända är förmodligen Wild Bill Hickok (Keith Carradine) som medverkar i första säsongen, och Wyatt Earp (Gale Harold) som tittar förbi i tredje. Serien börjar med hur Seth Bullock (Timothy Olyphant) lämnar sitt jobb som marskalk i Montana för att etablera  en järnaffär i Deadwood. Där är det den hårdhudade bar- och bordellägaren Al Swearengen (Ian McShane) som är högsta hönset. Vänner och fiender bildas i det nästintill laglösa lägret där man aldrig riktigt vet vem som dör näst.

Deadwood är en komplex serie som jag kanske inte fullständigt lyckades hänga med i alla gånger, med tanke på de många vändningarna. Den skildrar många konspirationer, pakter och överrenskommelser som följs och bryts lite till och från. Sann kvalitet är det i varje fall som gäller, och inte något trams som gjorts för att dra in pengar likt många av dagens mainstreamserier. En genuin och grådaskig bild målas upp av dåtidens västern om man ser till bland annat rekvisita och miljö.

Sköna karaktärer spelade av suveräna skådespelare är en av Deadwood‘s största styrkor. De bästa insatserna görs av Ian McShane som Swearengen, Robin Weigert som Calamity Jane och William Sanderson som E.B. Farnum. Personligen hade jag annars lite svårt för Timothy Olyphant med sin sammanbitenhet och stirriga blick. Ska jag försöka nämna någonting negativt med serien så får det blir en viss brist på spänning och tempo, men denna brist finns visserligen bara till ibland. Den svenska översättningen tillhörande DVD-boxen jag köpte var förresten bitvis bedrövlig. ”Go and get fucking Wu” som ungefär skulle ha blivit ”Gå och hämta jävla Wu” blev istället ”Gå och knulla Wu”.

Fast vad som är mest tråkigt är att serien inte fick något ordentligt slut, den lades ner för tidigt av orsaker som jag inte har någon större kännedom kring. Men jag har hört att en fjärde säsong ska ha varit skriven. Jag hade gärna sett denna fjärde säsong, ändock ångrar jag inte att jag spenderade tid på att se de tre existerande som fascinerade mig gång på gång.

5 reaktioner på ”Deadwood

  1. Har den hemma men har inte hunnit se, har alltför många tv-serier som ligger o väntar. Den verkar dock bra.

  2. Deadwood är verkligen en riktig pärla till serie. Var ett tag sen jag drog igenom de tre säsongerna nu – men kan inte riktigt glömma Ian McShanes fantastiska prestation. Sagolikt perfekt i sin roll.

    • Ja jävlar, Ian McShane är ju med i serien, hade jag glömt. Ännu ett skäl att försöka se den. Längtar efter Pirates of the Caribbean 4. Då får man ju se honom som självaste Captain Blackbeard! :D

Kommentera

