The Graduate

Titel: The Graduate
År: 1967
Längd: 106 min
Genre: Drama | Komedi | Romantik
Regissör: Mike Nichols
Skådespelare: Dustin Hoffman, Anne Bancroft, Katharine Ross, William Daniels, Murray Hamilton

På 60-talet ansågs The Graduate vara mycket vågad, vilket kanske inte är så konstigt. Filmen tar inte många minuter på sig innan den bjuder oss på sexuellt innehåll i form av en medelålderskvinna som raggar upp en 20-årig man. Lite lustigt att Anne Bancroft som spelar kvinnan bara är 6 år äldre än Dustin Hoffman som spelar killen, när Bancrofts karaktär i själva verket ska vara dubbelt så gammal som Hoffmans.

Ben Braddock (Dustin Hoffman) har precis tagit collegeexamen och befinner sig på en tråkig fest i sitt eget hus som han bor i med sina föräldrar. Inne på sitt rum tar han skydd ifrån alla besvärliga gäster som vill tala med honom, men på rummet får han besök av en vän till föräldrarna, Mrs. Robinson (Anne Bancroft). Hon frågar om Ben ville köra henne hem, och han går med på det efter en kort pratstund. Hon lyckas även lura med sig Ben in i hemmet för att förföra honom. De startar en kärleksaffär som håller på i drygt fyra månader tills att Bens föräldrar får idén om att han borde bekanta sig mer med Mrs. Robinsons dotter Elaine (Katharine Ross), och saker blir genast mer komplicerade.

Skådespelarmässigt är detta en solklar fullträff. Dustin Hoffman visade då som 30-åring vilken begåvning han besitter, och sedan dess har han fortsatt att stå för minnesvärda insatser som skådis, kanske allra främst i Rain Man från 1988. Något som även överraskade mig positivt var filmens användning av humor som den inte snålar med, jag visste faktiskt inte att det var en komedi jag skulle få se. Jag önskar förresten att man hade fått någon klarhet i varför Mrs. Robinson så gärna ville att Ben skulle hålla sig borta ifrån hennes dotter, eller var det bara jag som inte fattade varför?

Första halvan rullar på bra och innehar majoriteten av alla humoristiska delar, medan andra halvan är något tråkigare. Det hela förvandlas till en ”jakt på kärleksperson som motvilligt ska gifta sig med annan individ”, jag har sett det många gånger förut, typ i lama kärringfilmer med Hugh Grant och dylika skådisar. Men jag måste ta hänsyn till att det rör sig om en gammal rulle som faktiskt var rätt så originell när den kom. The Graduate är trotsallt fortfarande hållbar och mycket sevärd.

betyg7

4 reaktioner på ”The Graduate

  1. Håller med om obalansen mellan första och andra halvan, men för mig blev det konstiga att jag av någon anledning förväntade mig en komedi och så rolig är den ju inte ärligt talat.

    Räcker inte åldersnoja som anledning?

Kommentera

