The Bank Job

Titel: The Bank Job
År: 2008
Längd: 111 min
Genre: Drama | Thriller
Regissör: Roger Donaldson
Skådespelare: Jason Statham, Saffron Burrows, Daniel Mays, Alki David, Michael Jibson

Kuppfilmer har jag alltid gillat och funnit en viss charm i. Vi svenskar har ju exempelvis Jönssonligan som förgyllt min barndom och som jag fortfarande kan uppskatta riktigt mycket som vuxen. Britterna har skakat fram The Bank Job som är bra mycket hårdare, mer sammansatt och som tveklöst endast är riktad till en vuxen publik.

Handlingen baserar sig på en verklig händelse som ägde rum i London på 70-talet. Bilhandlaren Terry (Jason Statham) går det inget vidare för vad gäller affärer. Han är skyldig att betala tillbaka pengar till en herre som börjar bli otålig och som inte drar sig för att visa sitt missnöje. Ex-modellen Martine (Saffron Burrows) har en plan som går ut på att bryta sig in i ett bankvalv för att stjäla pengar och juveler. Som en gammal vän till Terry erbjuder hon honom att leda bankstöten och samla ihop ett team till att hjälpa dem, vilket han går med på. Terry har fru och barn som han vill ge ett bättre liv åt med hjälp av pengarna. Men teamet han samlar ihop består av amatörer, och de får tampas med polis och välbärgat folk för att nå sitt mål.

Jason Statham är en skådis som jag diggar och som förtjänar bättre roller än de han vanligtvis får. Stackaren har t.o.m. fått jobba med Uwe Boll en gång, det är bara att hoppas att hans karriärstege är riktad uppåt och inte tvärtom. För huvudrollen i The Bank Job var han med sin kombination av tuffhet och komiskhet ett ofelbart val. Filmen i sig har nämligen både brutalitet och lättsam humor som balanseras utan några komplikationer.

I slutändan är detta en popcornrulle som inte är extraordinär på något sätt. Sanningshalten kan man lätt ifrågasätta, men det hela är så rafflande och underhållande att man sitter och njuter mest hela tiden. Filmen är inte den mest intelligenta, men inte heller är den korkad på något plan. Skön rulle helt enkelt, rekommenderas!

betyg7

9 reaktioner på ”The Bank Job

  1. Rififi filmer hör oxå till en av mina favortitgenres. Statham är en ganska bar skådis men jag håller med dig om att han förtjänar bättre roller. Betyget på filmen kan jag bara instämma i, en popcornrulle men med mer svärta än de amerikanska variationerna på temat.

  2. Jag såg att den här gick igår på TV men jag missade den. Gillar också kuppfilmer, Ocean’s Eleven från 2001 är ju helskön. Håller med om Jönssonligan-filmerna. :)

  3. @filmitch: Jag vet inte om jag håller med om att Statham är en bra skådis — han är en ganska stel skådis som får jobbet gjort. Men han är bra på att slåss…

  4. Jo jag kan nog hålla med dig bilderord att något oscarsmatreal kommer nog Statham aldrig att bli men han brukar ofta spela ganska sköna karaktärer. Brukar gilla de filmer han är med i.

  5. Oh nej där kan jag inte hålla med dig bilderord, Statham har skött sig bra i bla: Lock Stock…., Snatch, Death Race och London. Det kanske börja luta åt en dissekering av Statham liknande det som gjordes om Cusack ;)

  6. @filmitch: Could be… Men skillnaderna mellan oss kan möjligen förklaras av att jag inte heller är särskilt förtjust i Guy Ritchie och därför inte haft särskilt mycket behållning av vare sig Lock… eller Snatch.

Kommentera

