Hemligheten i deras ögon

Titel: Hemligheten i deras ögon (El secreto de sus ojos)
År: 2009
Längd: 129 min
Genre: Drama | Romantik
Regissör: Juan José Campanella
Skådespelare: Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino, Guillermo Francella

Detta är möjligtvis den första argentinska rullen jag någonsin har sett. Det är även den första argentinska som släppts på Blu-Ray och den första som tagit sig in på IMDb’s 250-lista. Tidigare i år vann den en Oscar för bästa film, en ganska välförtjänt sådan tror jag, men har hittills bara sett två av de nominerade i den kategorin. Härnäst är jag sugen på att se franska En profet.

Nutiden är 1990-talet, den pensionerade mordutredaren Benjamín Espósito (Ricardo Darín) skriver en novell vars resursmaterial han hämtar från ett gammalt olöst mordfall. Fallet berör en barbarisk våldtäkt och ett mord på en ung kvinna som ägde rum 1974. Espósito fick jobbet att utreda fallet, och han var någonting på spåren då han tittade på några av kvinnans skolfoton och fick se en man med en mystisk blick på några av dem. Han känner sig mer och mer övertygad om att mannen är den skyldige ju längre utredningen pågår. Det hängivna arbete han lagt ner hotas av politiska skäl, och rättvisa blir det ingen av då fallet läggs ner. 25 år senare hemsöks Espósito av förlorad kärlek, en väns tragiska död och ett mordfall som aldrig fick en värdig ändpunkt.

Man kan säga att filmen handlar en hel del om ögon, vilket kanske är föga överraskande då ordet finns med i titeln. Vi visas många närbilder på skådespelarna som ofta spelar och uttrycker känslor med hjälp av sina ögon, fiffigt måste jag säga. Bland det mest anmärkningsvärda i filmen finns ett fint foto och några kameraåkningar som man klart imponeras av.

Huvudsakligen kände jag att Hemligheten i deras ögon inte är mer än en hyfsat spännande dramathriller, jag skulle i alla fall vilja kalla den för thriller även om den inte står som sådan på IMDb. Men det är de sista 10 minuterna som får mig att skatta filmen något högre än så, jag häpnades rätt bra av dem. Man får sig en tankeställare angående straff och rättvisa. Utmärkt film helt enkelt, bör ses!

betyg7

4 reaktioner på ”Hemligheten i deras ögon

  1. Visst är den helt ok men lite seg i starten. Jag tyckte det vita bandet och En Profet var bättre. Har sett ett par Argentiska rullar och de har varit klart godkända.

Kommentera

