The Innocents

Titel: The Innocents
År: 1961
Längd: 100 min
Genre: Skräck | Thriller
Regissör: Jack Clayton
Skådespelare: Deborah Kerr, Peter Wyngarde, Martin Stephens, Pamela Franklin, Megs Jenkins

Jag hörde först talas om brittiska The Innocents för något år sedan när en bekant till mig påstod att den skulle vara en av världens ruggigaste filmer. Martin Scorsese anser tydligen samma sak då han gav den en tiondeplats på sin lista över världens läskigaste skräckfilmer, med Psycho på en elfteplats. Mina åsikter skiljer sig nog inte nämnvärt från deras.

Tiden är sent 1800-tal. Privatläraren Miss Giddens (Deborah Kerr) anlitas av en man till att bo med och hemskola hans brorsdotter Flora (Pamela Franklin) som är runt 10 år gammal. Floras jämgamla bror Miles (Martin Stephens) har precis blivit relegerad från skolan med orsaken att han var en fara för de andra eleverna. När Miss Giddens får träffa honom förstår hon inte alls vad hans lärare kan ha menat eftersom han verkar vara så snäll och trevlig. Men med tiden upptäcker hon att Miles beter sig underligt, och det gör även Flora. Mystiska saker inträffar vid deras residens och Miss Giddens bestämmer sig för att utforska sakerna närmare och försöka hjälpa de besvärade barnen.

Det som jag kanske är mest imponerad av med filmen är specialeffekterna, om man nu kan kalla dem det. Egentligen innehar den inte många specialeffekter alls, men de som finns är proffsigt gjorda och rätt diskreta. Ingenting ser löjligt ut såhär 50 år senare heller. Det blir ju t.ex. att man ler lite åt mordscen #2 i Psycho där offret faller nerför trappen, en scen som har åldrats. Men i The Innocents kunde jag inte se någonting liknande. Effekterna har hållit i sig ordentligt genom åren.

Jag skulle nästan önska att filmen varit längre, dock med risken att den hade blivit för utdragen då. Något som förefaller halvskröpligt är att Giddens förstår sig på incidenterna både lite för bra och kvickt, och det är mest hennes egna gissningar som styr. Därför tycker jag att det hade passat med några extra 10 minuter som på något sätt hjälpte henne fram till sanningen. Det går för fort helt enkelt. Dock krävs det fler minustecken än så för att hindra denna rulle från att i stort sett vara alldeles strålande och ytterst kuslig. Till den som vill se en riktigt bra skräckis kan jag ge mina varmaste rekommendationer att kolla in The Innocents.

betyg9

8 reaktioner på ”The Innocents

  1. Helt underbart fantastiskt bra film. Min rysarfavvo nummer ett alla kategorier!!! Jag har själv länge påtat med ett inlägg. Kanske skulle skriva färdigt det nu…
    Hmmm… ”känns lite kort”. Det är ju typ den bästa kommentar en film kan få. Fast jag tycker ändå att ditt betyg är liiite för snålt. Skulle ge filmen 10+, ha ha! :)

  2. Intressant, jag hade ingen aning att man hade filmatiserat denna — måste testas (inte minst eftersom jag aldrig tyckt förlagan är särskilt läskig)! Vet du varför den inte betitlades Turn of the Screw?

  3. Sofia, jag tror faktiskt/kanske/eventuellt att det kom upp en Tv-film för tiotalet år sedan men denna kände jag inte heller till, kan bero på titeländringen.
    Bra skrivet Voldo jag blev intresserad av filmen. Vart kan man hitta Scorces skräckfilmslista?

  4. Tack för tipset. Verkar vara en skön gammal svartvitt skräckis. När jag var liten blev jag fullkomligt livrädd av The Haunting (eller Det spökar på Hill House som den hette då). Är The Innocents i samma stil kanske? Om du sett The Haunting alltså.

Kommentera

