127 Hours

Titel: 127 Hours
År: 2010
Längd: 94 min
Genre: Drama | Äventyr | Thriller
Regissör: Danny Boyle
Skådespelare: James Franco, Kate Mara, Amber Tamblyn, Sean Bott

Danny Boyle tog storslam på Oscarsgalan 2009 med sin fantastiska Slumdom Millionaire. Inför galan 2011 har Boyles senaste rulle, 127 Hours, tilldelats ett flertal nomineringar. Den baserar sig på ett verkligt scenario som för tankarna till pärlor som Into the Wild och Cast Away, i min mening är den minst lika bra som de två.

Bergsklättraren Aron Ralston (James Franco) är en äventyrlig ung man som gillar att ta risker. En dag drar han ut till en kanjon för att klättra omkring och utforska, och allt tycks gå väl tills det att en stor sten faller över hans arm och håller honom helt fast. Aron är fångad mitt ute i ödemarken, han har inte talat om för någon vart han befinner sig. Efter många försök att bryta sig loss har han bara två val, det ena är att han antingen väntar och hoppas att någon råkar gå förbi, det andra att han tar till mer desperata knep för att frigöra sig. Hans kamp för överlevnad blir hård.

För att någon ska kunna axla en roll i en långfilm där personen nästan är ensam som skådis krävs det såklart ett mer eller mindre eminent arbete av denne. James Franco ger oss just det i form av sin bästa rollprestation såhär långt, där han porträtterar en man som får lida för att han tagit sitt liv med en klackspark mer än vad man bör.

Det kraftfulla soundtracket har sammanförts på ett proffsigt vis med filmens innehåll, då tänker jag främst på den mest obehagliga scenen som är ett praktexempel på hur musik kan förbättra filmer och förstärka känslorna som de förmedlar. 127 Hours lämnar inte mycket att begära hos mig, den har något störningsmoment som jag tänkte gå in på men som faktiskt känns alltför obetydande nu när jag skriver denna recension. Gripande film, jag längtar redan efter en omtitt.

betyg8

10 reaktioner på ”127 Hours

  1. ojojojojoooj. Här håller jag inte med dig.
    Å andra sidan verkar dom flesta göra det så det är nog snarare jag som tycker ”fel” ;)

    (Recensionen kommer på torsdag)

  2. Det låter ju onekligen spännande. Hör bara mer och mer bra om denna och då blir man ju verkligen sugen på att se hur tusan de har fått ihop det. Har svårt att se framför mig hur det här ska fortsätta vara intressant i en hel film.

  3. Fiffi: Det finns inget ”feltyckande” vet du väl! :-)
    Det är ju därför det är så härligt dynamiskt med åsikter om film. Alla har sin egen, vilket gör att det blir levande att prata om!

  4. Jag har läst boken först. Trodde inte att man kunde göra en så bra film av den som man gjort. Kanske hade den blivit en 10 poängare med en mer etablerad skådis,fast Franco gör ralston bra tycker jag,det där nästan höga beteendet som man känner av redan i boken. Rättvist betyg.
    Läste också sågningen av den :) tror det beror lite på om man gillar dennna typ av film, tyska ”Das boot” är ju så fruktansvärt bra tycker jag,medan andra somnar…

    • Såg Das Boot i skolan en gång. Minns inte exakt vad jag tyckte om den, fast den var bra. Synd bara att man fick se den på VHS med någon rostig 90-tals-TV.

  5. Ah,då borde du se om den! En av de filmer jag sett +5 ggr. Den finns på DVD. Wolfgang Petersen är inte alldeles oäven på vattenfilmer :)

Kommentera

