Det bästa filmåret

Jag har funderat lite på vilket år som varit bäst när det gäller till filmer, och kommit fram till att jag rankar 2003 som det bästa och 1994 som det näst bästa. Jag har räknat ihop 8st filmer från 2003 som jag i sämsta fall tycker är helt fantastiska. Året innehåller min favoritfilm genom alla tider, The Return of the King. Från 1994 har jag fått ihop 7st, känner att en åttonde kan ha varit på sin plats i form av Heavenly Creatures, men det var alldeles för längesedan jag såg den för att jag ska kunna bedöma den nu. Vill gärna ha en omtitt, men den helvetes filmen går ju inte att få tag på. Skulle även vilja se asiatiska Chungking Express som påstås vara något att bita i.

2003


The Lord of the Rings: The Return of the King
Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl
Finding Nemo
The Last Samurai
Oldboy
House of Sand and Fog
Kill Bill
Big Fish

1994


The Shawshank Redemption
Pulp Fiction
The Lion King
Forrest Gump
Léon
Hoop Dreams
Ed Wood

11 reaktioner på ”Det bästa filmåret

  1. Bra filmer men kanske inte mina favoriter. Däremot har du helt rätt i att det var två starka filmår till skillnad mot 2010.

  2. 1994 var ju ett kanonår när du ställer upp det så här. Nästan varje titel där går hem i min stuga!

    (dessutom brons i fotbolls-vm! Kanon!)

    2004 betydligt svagare i min bok där hoppet fick sättas till Johnny Depp och piraterna!

    Kul sammanställning!

  3. Håller med de övriga om att det var en kul sammanställning, men utifrån ditt urval skulle jag nästan ranka 94 högre än 03. Last Samurai — mnja, Kill Bill — snygg men bara ok, Big Fish — mjna, RotK — mjna (i förhållande till de två första som är nästan omöjliga att bortse från)… Eller svor jag i kyrkan nu? ;)

  4. Får nog hålla med Sofia här. Ringenfilmerna går som tripp,trapp,trull för mig. 1:a satt jag wow vilken upplevelse även stundals under 2:an även om jag började reta mig på den ganska usla dialogen och Frodos blöta blick. 3:an där började jag titta på klockan och undra om det inte skulle ta slut snart.
    Nu svor jag i kyrkan ;)ops!

    • Undrar om det finns någon annan filmbloggare som ens gillar alla tre filmerna hälften så mycket som jag gör. Kan inte komma på någon själv såhär på rak arm. Har tänkt se dem i helgen och skriva små recensioner av dem, jag räknar med att bemötas av kritiska kommentarer. :)

  5. Missförstå mig rätt: jag tycker alla tre fortfarande är underbara filmer men av de tre är RotK den svagaste. Ffallt när allt är sas ”över” och berättelsen fortsätter alldeles för länge till… Men där får man väl skylla lika mycket på Tolkien som på Jackson. Ska bli kul att läsa dina genomgångar!

  6. 1994 var sannerligen ett fantastiskt filmår på alla sätt och vis och förmodligen min favorit om man tvunget ska välja ut ett.
    2003 innehöll en mängd bra filmer också, men jag rankar det året inte lika högt som du. Kanske avspeglar sig i att jag heller inte riktigt tycker om ”Sagan om Ringen”-trilogin lika mycket som andra och framförallt du verkar göra.
    Bra lista! :)

  7. Ställer mig i kören och håller med om -94:s suveränitet, medan -03 inte riktigt faller mig i smaken. Även om Kill Bill är en stor favorit. Lotr? Nja. Det tar vi någon annan gång. ;)

    Ett annat suveränt filmår på senare tid är ju -99. American Beauty, Fight Club, Magnolia, The Matrix.. Ojoj!

Kommentera

