Predators

Titel: Predators
År: 2010
Längd: 107 min
Genre: Action | Äventyr | Sci-Fi | Thriller
Regissör: Nimrod Antal
Skådespelare: Adrien Brody, Alice Braga, Topher Grace, Laurence Fishburne, Danny Trejo

Förra året såg jag actionklassikern Predator där allas vår Schwarzenegger får tampas ett farligt monster. Jag har ej sett Predator 2, men gissningsvis hänger inte dess intrig ihop så värst med Predators, som är den nyaste filmen om de tuffa rymdodjuren. År 2004 blev de tillsammans med monstren från Alien våldtagna i Alien vs. Predator av sopan Paul W.S. Anderson. Senast har Nimrod Antal fått ta över rodret med Robert Rodriguez som producent, resultatet blev dock bara något man som allra snällast kan kalla mediokert.

Handlingen är lika tunn, eller kanske rentav ännu tunnare än i Predator från 1987, en film som på alla sätt är bättre än denna uppföljare. Undantaget skulle i så fall vara Schwarzeneggers skådespeleri, fast han bar åtminstone på en del karisma. Denna gång faller en doktor, en fängelsekund och ett gäng soldater från olika länder ner i en djungel utan att veta varför eller vem som skickade dit dem. De kommer fram till att de inte befinner sig på vår jord längre och att det finns farliga ting ute i djungeln som ämnar att döda.

Adrien Brody verkar ha svårt att hitta tillbaka till den storform han var i när han porträtterade Wladyslaw Szpilman i The Pianist, rollen som gav Brody sin hittills enda Oscar. När man skådar hans överspel i Predators kan man inte tro att han fått hålla i en guldgubbe tidigare. Han väser och försöka liksom förgäves agera Christian Bale. Resterande skådisar är inte bättre, de får spela papperstunna karaktärer uppbyggda av klichéer. Även Alice Braga har gått från guld till grillkol, hon hade en rätt stor roll i Guds Stad året innan Brody vann sin Oscar, världens bästa icke-engelskspråkiga film.

Något som känns beklämmande är att jag själv kunde ha skrivit en bättre dialog till Predators. Manusförfattarna behöver läxas upp och lära sig att använda synonymordböcker. Ty slutresultatet är vekligt, Predators duger högst som tidsfördriv och att slökolla på. Till en början tänkte jag ge den 4-5 i betyg, men kom på att jag kan ha blivit vilseledd av att bild- och ljudkvaliteten på BD-utgåvan är superb.

betyg3

 

5 reaktioner på ”Predators

  1. Hmm, synd att de verkar ha misslyckats med denna. Historien i sig gillar jag och baserat på dina bilder så verkar den snygg i alla fall. Och skådespeleri brukar inte vara i fokus i såna här filmer. Just den där historien med en grupp, oftast soldater, som försvinner en efter en har vi ju sett tusen gånger. Minns att jag sågade Alien vs. Predators ganska rejält.

    Tror ändå jag går på filmitch’s linje och ser den när jag vill ha underhållning för stunden.

  2. Som riktigt stort fan av originalet hatade jag denna filmen. Det kändes som en blandning mellan en remake och en ny film i serien med väldigt lik handling fast mera riktad åt sci-fi-hållet.

Kommentera

