Sucker Punch

Titel: Sucker Punch
År: 2011
Längd: 110 min
Genre: Action | Äventyr | Fantasy
Regissör: Zack Snyder
Skådespelare:
Emily Browning, Abbie Cornish, Vanessa Hudgens, Jena Malone, Jamie Chung, Scott Glenn

Namnet på en mycket skicklig och stilfull actionregissör stavas Zack Snyder. I bagaget har han bland annat 300 och Watchmen, två fantastiska rullar om man frågar mig. Animerade familjefilmen Legend of the Guardians är sämre, visuellt fulländad men manuset ligger på ett mediokert plan. Senaste återvände han till actiongenren med Sucker Punch som kan liknas vid en utflippad mix av Inception och Brazil.

Det är tidigt 60-tal då en ung tjej (Emily Browning) med okänt namn bli inlåst på en mentalanstalt. Hon anklagas för att mördat sin syster. På anstalten finns andra kvinnor som vill rymma därifrån, de kallar den nya tjejen för Babydoll och ser hennes extraordinära danskunskaper som en utväg. Fast mycket äger rum i Babydolls fantasi som hon flyr till där hon och de andra tjejerna får jobba på en bordell. När hon dansar återspeglar hon sysslorna på bordellen i en annan fantasi där hon slåss mot drakar, samurajer och orcer som verkar ha tagit tjänstledigt ifrån Mordors kakelugnar. Hennes mål är att finna fem ting som innehas av fienden så att hon kan bli fri.

Handlingen är knepig att beskriva, enkel och krånglig på samma gång, jag förstod knappt vad som egentligen skedde. Inledningen kickar igång snabbt och är över på ett nafs, Babydoll befinner sig på mentalanstalten innan man vet ordet av. Det går så fort alltihop utan förklaringar att jag ofta satt med ett sammanbitet ansikte och försökte luska ut vad som händer, varför och hur. Berättarstrukturen fungerar ej enligt min åsikt.

En viss underhållning kommer i form av tjusiga effekter, bra actionscener och sexiga tjejer som sparkar röv. Alltså vad jag ville se i princip, men det blir för lite av detta. Saknad av oneliners samt en ”yippie-ki-yay-motherfucker”-attityd hos tjejerna gör sig dock påmind. Man kan dela upp filmen i tre bitar, den första är mentalanstalten, den andra är bordellen och den tredje är monstervärlden. Jag gillar bara den sistnämnda, utöver actionscenerna visas inget märkvärdigt eller intressant.

Tyvärr finns noll djup i såväl karaktärer som story, Sucker Punch är Snyders ytligaste film hittills. Den vill förmedla någon poäng i slutändan utan att lyckas och försöker vara för seriös för sig eget bästa. Varför kunde Snyder inte bara nöja sig med att leka och hålla allvaret på avstånd? Rob Rodriguez vet vad han pysslar med i Planet Terror och Machete, måhända har Snyder något att lära av honom.

Med all rätt jag besviken, därför innehåller recensionen mycket gnäll. Dock är det ju så att jag inte sågar hela filmen utan bara en version av den som varit halvt barntillåten på bio. I framtiden får vi se en Director’s Cut på DVD/BD, och jag har förhoppningar om att den ska hålla högre klass. Tänk om 300 och Watchmen hade klippts ner till att passa en PG-13 som brukar representera 11-års-gräns i Sverige, det hade ju inte fungerat alls. Censur är djävulens påfund.

betyg4

6 reaktioner på ”Sucker Punch

  1. Oj jag vet inte om jag skulle orka med en längre version av Sucker Punch, jag hade tillräckligt svårt att hålla mig vaken. Jag håller tummarna för Snyders Superman och hoppas det blir en bra film. Men jag håller med i det du skriver, simpel historia men onödigt krångligt berättad.

    • Ja, det finns ju risk att det bara blir mer av det dåliga, men jag hoppas tvärtom att det blir mer av det goda. Ville ju så gärna ge filmen ett högt betyg. :/

  2. Det är svårt att veta vad Znyder egentligen vill förmedla,men jag tycker att den ger en bra bild av hur viktigt det är att kvinnor/tjejer lär sig att inte vara rädda. Jag valde att se den på det sättet,många tjejer är minst lika kuvade idag som min mamma var innan det blev förbjudet att slå sin hustru och tillåtet med skilsmässa fast mannen inte ville(70-talet). Du är alltid fri i dina tankar oavsett hur låst din kropp eller ditt liv är.Jag tyckte,utifrån mitt sätt att se på filmen att den var bra.
    Sedan vet jag inte vad du menar med ”censur är djävulens påfund” var den barntillåten på bio? För någon vuxencensur har vi ju inte längre. Utveckla!

    • Jag menade egentligen hur den är nedklippt till att vara barntillåten, från 11 år på bio i Sverige och PG-13 i USA om jag inte tar fel. Hur Vanessa Hudgens karaktär skriker ”Die you ugly mother…”, halva ordet fattas liksom, men det kanske man får höra i Directors Cut.

      Det jag menar är att man verkar ha ”censurerat” filmen och att den lider av det. Zack Snyder och barntillåtet går inte ihop i min värld.

  3. Ok. Jag tycker nog att det som är mest framträdande i hans filmer är det visuella (300 ex) som är den stora behållningen. Tänkte nog inte på om det var ”fucker” eller inte här :)

Kommentera

