Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

Titel: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
År: 2011
Längd: 137 min
Genre: Action | Äventyr | Fantasy
Regissör: Rob Marshall
Skådespelare: Johnny Depp, Penélope Cruz, Geoffrey Rush, Ian McShane, Stephen Graham, Kevin McNally

Festlige piratkaptenen Jack Sparrow vann mångas hjärtan när han gjorde entré i The Curse of the Black Pearl för 8 år sedan. En lysande film i mitt tycke, tvåan är nästan lika bra (därmed underskattad!) och trean halvskröplig. On Stranger Tides är tack och lov ett litet steg bättre än At World’s End.

Det ryktas att Jack Sparrow (Johnny Depp) har kännedom om hur man tar sig till den mytomspunna ”Ungdomens källa”. De som vill hitta den försöker därmed haffa honom, bland andra spanjorskan Angelica (Penélope Cruz) som snärjer Jack och tar honom till sitt skepp. Men det är inte vilket skepp som helst, namnet på dess kapten är Blackbeard (Ian McShane), piraten som andra pirater fruktar. Jack har inte mycket till val än att leda Blackbeard och hans besättning till källan. Frågan är om de ska hinna före konkurrenterna, exempelvis Barbossa (Geoffrey Rush) som numera tjänar den engelska kronan.

3D är ett fenomen som blivit rätt stort på bio under de senaste åren. Dock med föga intresse från min sida, det var inte förrän nyligen som jag såg min första 3D-film i form av On Stranger Tides. Den kunde lika gärna ha varit i 2D för jag upptäckte inga större skillnader alls, undantaget som jag minns på rak arm är en sekvens där ett svärd huggs mot kameran. Gammal hederlig 2D räcker gott och väl åt mig.

Inför piratseriens fjärde del har Gore Verbinski klivit av registolen för att göra plats åt Rob Marshall som skeppar in nytt blod. Likaså Orlando Bloom och Keira Knightley är ersatta av andra filurer. Inga förluster lider vi där, de har gjort sitt. Nykomlingarna såväl som den resterande bemanningen ryker av karisma. Johnny Depp älskar att spela Jack Sparrow, det märks, Geoffrey Rush stjäl rampljuset i alla sina scener och Ian McShane är Blackbeard personifierad.

Skådespelarna skulle jag kunna snacka om i evigheter, så känns det. Keith Richards måste tas upp också, till utseendet är han den coolaste karaktären i filmen och måhända hela serien. En kort cameo är allt han för nöja sig med, vilket bara gör honom mer intressant. Vi vet inte mycket om denne Captain Teague (Jacks farsgubbe med andra ord). Förhoppningsvis får vi se mer av honom i uppföljaren, det sägs nämligen att en femte film är på väg.

Ska man jämföra On Stranger Tides med de två första filmerna så är det främst dialogen som har sjunkit i värde. Sparrows vitsiga ordval är som bortblåsta, manusförfattarna försöker, men de tycks ha fått slut på kreativitet där. Kanske borde man låta nya författare koka ihop nästa film, några som har mer fantasi på lager. On Stranger Tides lider av en banal och förutsägbar story, och den saknar glöden som piratserien bar på i början.

Brister är det inte ont om, men jag kan inte sticka under stolen med det faktum att jag behagades rätt bra ändå. Det är klart godkänd popcornsunderhållning som jag gärna erfar igen. Kul piratkalas med framförallt prima aktörer.

betyg6

4 reaktioner på ”Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

  1. Blir lätt inspirations löst när man inte skriver manuset själva utan bygger det på en novell. Vilket man gjort till denna film.

  2. Får se om jag kommer att se filmen då jag fann tvåan ganska trist och trean var nog en av det årets sämsta filmer jag är m.a.o inte speciellt upphetsad på en fortsättning. Det som gör att jag ändå är aningen intresserad är att just den första filmen var otroligt bra men efter vad jag förstår efter din recension kanske man inte ska ha för höga förväntningar.

  3. Nå, det låter ju ändå upplyftande att man tagits sig bort från At World’s End. Jag ser ändå fram emot den här lite ska erkännas och att Knightley och Bloom är puts väck är ju bara en bonus.

Kommentera

