Alien

Titel: Alien
År: 1979
Längd: 116 min (Director’s Cut)
Genre: Skräck | Sci-Fi
Regissör: Ridley Scott
Skådespelare: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Ian Holm, John Hurt, Yaphet Kotto, Harry Dean Stanton

Innan man väljer att se Director’s Cut får man en introduktion av Ridley Scott som nämner att han är stolt över sin Alien. Det kan han gott vara, ty den är ju en milstolpe inom film. Jag antar att den skrämde folk ordentligt när den premierade 1979.

I en avlägsen framtid har rymdfartyget Nostromo påbörjat sin hemfärd. Besättningen består av sju personer som tycks ha det hyfsat trevligt ombord, men de vill gärna ta sig hem. När de har drygt 10 månader kvar upptäcker de en nödsignal från en viss planet. De beger sig till platsen där signalen härrör och finner ett gammalt rymdskepp med hundratals märkliga ägg. Kane (John Hurt) undersöker ett av äggen, det kläcks, en liten varelse hoppar ut och klamrar sig fast vid Kanes huvud. Kamraterna tar genast med honom ombord för att rädda hans liv och undersöka varelsen, detta kommer att stå dem dyrt.

Jag överdriver inte när jag påstår att Alien är tidernas bästa skräckrulle, många instämmer förmodligen. Den anses vara en av de mest skräckinjagande och adrenalinpumpande någonsin. Mycket av spänningen bygger på ovetskap och mystik, vi får inte reda på mycket fakta kring monstret eller stället där det hittades.

Några år på nacken syns det mycket väl att Alien har. De så kallade framtida datorerna består av rena stenåldersteknologin, men det kan lätt ignoreras. Man ska fokusera på belysningen, scenografin och kamerans febrila rörelser. På 70-talet hade redan Luke Skywalker och Kapten Kirk seglat runt i rymden, men ingen av dem fick uppleva den demoniska och nattsvarta atmosfär som Ridley Scott bjuder oss på.

Rymden har aldrig känts så mörk, kylig och klaustrofobisk som den gör här. Filmen är av glänsande världsklass, underhållningsnivån är hög såväl som skrämselfaktorn. Tian sitter fint som betyg.

betyg10

5 reaktioner på ”Alien

  1. Av någon outgrundlig anledning tappar jag engagemanget mot slutet men fram till dess är jag helt fast. Den inledande sekvensen med den tysta rymden och hur alla vaknar upp är en av filmhistoriens bästa inledningar enligt mig. Stämningen på skeppet gör att jag hade kunnat se en hel film där de bara vandrar omkring och gör sitt jobb utan någon hotande alien…

  2. Instämmer ett mästerverk, definitift en av de mest sännande filmer jag sett på bio, jo jag lyckades ”smita” in på filmen. Jag stör mig inte så mkt på att datorerna är/ser daterade ut då hela skeppet är lite slitet och de passar bra in i miljön.

Kommentera

