Alien 3

Titel: Alien 3
År: 1992
Längd: 145 min (Special Edition)
Genre: Thriller | Sci-Fi
Regissör: David Fincher
Skådespelare: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Danny Webb, Ralph Brown

När det var dags för en tredje del i Aliensagan var frågan hur man skulle hålla jämn nivå med de två mästerverken som gjorts tidigare. Tyvärr lyckades man inte alls, inte på långa väger. Jag har endast sett Alien 3 en gång tidigare och har aldrig haft något intresse i att göra om det, däremot tar jag gärna fram storsågen i form av skrift, så ännu en titt fick uthärdas av mig.

Löjtnant Ripley (Weaver) är ensam överlevande från rymdskeppet i Aliens när hennes räddningskapsel kraschlandar på Fiorina 161, en sjaskig planet med ett rymningssäkert fängelse som bebos av runt 30 interner. Ripley fruktar att hon kan ha fört med sig ett av odjuren dit, och hennes farhågor besannas när lemlästade kroppar hittas i fängelset. Utan vapen eller modern teknik måste Ripley leda män som fängslats för grova brott. Samtidigt är myndigheter på väg för att röra om i grytan. Det blir en kamp mellan monster och galningar, vinna eller försvinna är vad som gäller.

South Park innehar ett avsnitt kallat ”The China Probrem” där Indiana Jones bokstavligt talat våldtas av Steven Spielberg och George Lucas. Skaparna uppskattade gissningsvis inte The Kingdom of the Crystal Skull. Avsnittet drar mina tankar till Alien 3, filmen kan sammanfattas genom scenen där en flintskallig Ellen Ripley blir utsatt för våldtäktsförsök. Vad jag kan dra till minnes existerar ytterst få filmer jag skyr mer än denna, kanske inte en enda.

Mot David Fincher hyser jag inget agg, han gjorde vad han kunde, men han avskyr filmen själv och lämnade produktionen innan klippningen hann börja. En klippning som tog ett år att slutföra. Manusskrivandet, inspelningen och efterarbetet genomborrades av problem. Enligt Fincher lade sig studion i alldeles för mycket och lät honom inte göra sitt jobb. Även James Cameron ska helt förståeligt ha uttryckt sitt stora missnöje med resultatet.

Alien 3 börjar raskt med att spotta Aliens i ansiktet via den ohyggligt fantasilösa starten där man låtit Newt och Hicks dö. Karaktärerna kämpade så för att klara sig, och Cameron hade mer eller mindre säkrat deras överlevnad. Men manusförfattarna tog en förtretlig genväg när de bestämde sig för att en alien trotsallt ska ha tagit sig ombord skeppet och gått bärsark. Det var en billig ursäkt till att inte behöva hitta på något nytt.

Monstrerna består ofta av CGI och ser bara fåniga ut. Skräcken från Alien är borta, den härliga action som Aliens serverar finns inte så långt ögat når. Alien 3 är en sunkig thriller med fult brunnyanserat bildspråk, den kör storyn ner i en oaptitlig avgrund istället för att bära den framåt. Betyget på filmen är ovisst, jag föraktar den, men nog har jag skådat många fler tekniskt sämre rullar.

betyg2

12 reaktioner på ”Alien 3

  1. Det roliga är att trotts att alla säger att denna film är så dålig och att den suger gnupung så slog den både Alien och Aliens i intäkter på bio….och ju fler gånger man ser den ju bättre blir den allra helt i sin extended version…

  2. Nu tycker jag allt att du är väl tjurig. Ok, den klår ingen av förlagorna men jag skulle ge den betyget ”ett bra försök”. Men CGI:n är för jäkla usel, det håller jag helt med om.

  3. Den må vara dum, meningslös och fullständigt förkastlig – men jag kan ändå inte låta bli att gilla den. Jag gillar fram för allt de skitiga fängelsemiljöerna och tycker filmen står sig ganska bra till 3/4. Den avslutande fjärdedelen är däremot riktigt dålig, känns också som att avslutningen får sota för all problematiken kring inspelningen – dvs nödlösningar, fula monster och onödigt mycket CGI-”fest”.

    Men fram tills dess har jag som sagt inga större problem med den här filmen. Bättre än Aliens i mina ögon…

  4. Filmen finns i två versioner. den andra versionen är avsevärt bättre än den vi fick se på bio. Mer tempo och spänning. Jag gillar filmen kans den minst bra i serien men ändock bra om jag kan uttrycka mig så.

  5. Inte heller jag imponerades av denna. Har sett båda versionerna, två gånger vardera men det hjälpte inte. Storyn i tredje filmen har en potential men av detta blir inget. CGI:n är hemsk, men värre är när de använt utspökade hundar. Det syns ju att det är en hund på sättet som varelsen springer på…

  6. Och jag som äääääälskar slutet!!!
    Jag tycker inte filmen som helhet är så pjåkig heller men slutet…WOW liksom! ;)

  7. Jag tyckte den här var helt ok. Jag vet inte, det kan bero på att jag inte såg den precis efter de andra Alien-filmerna och jag hade väl inte heller ett sånt ”känsligt” förhållande till de föregående filmerna, även om jag tokgillar dem (främst ettan). Slutet är också riktigt bra med simhoppet.

Kommentera

