Alien: Resurrection

Titel: Alien: Resurrection
År: 1997
Längd: 116 min (Special Edition)
Genre: Thriller | Sci-Fi | Action
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Skådespelare: Sigourney Weaver, Winona Ryder, Ron Perlman, Gary Dourdan, Brad Dourif

Efter att Alien 3 redan mördat sin filmserie borde den egentligen bara ha fått ligga begraven. I Hollywood vill man dock gärna mjölka plånböcker, så en fortsättning var naturligtvis på gång. Sigourney Weaver betalades 11 miljoner dollar för att återvända som Ellen Ripley, mer än vad Alien kostade att göra.

200 år efter att Ripley tog livet av sig har man klonat fram henne på ett militärt rymdskepp där forskning av biologiska vapen bedrivs. Människor infångas som försöksobjekt och befruktas av aliens. Forskare har fångat in de resulterande monstren för att studera dem, men de flyr och löper amok på skeppet. Ripleys DNA har blandats med monstrens, vilket ger henne fysiska krafter och någon mental förbindelse till monstren. Skeppet är på väg mot jorden, innan det är framme måste de mänskliga passagerarna slåss för sin överlevnad.

Jag anser inte att Alien: Resurrection är den sämsta i serien. Den befinner sig såpass långt ifrån de två första rullarna att den knappt känns kopplad till dem. Kvalitén är mycket sämre och resulterar i en medelmåttig actionrökare. Som Alien-film godkänner jag den inte, men blundar jag med ena ögat och låtsas att den inte har något med sina föregångare att göra är den inte så pjåkig.

Den Ripley vi ser här är inte alls den samma som förr, hon är en klon som bär på gamla minnen från sitt forna jag. Bland annat detta distanserar filmen från de tidigare. Första halvan gillar jag bäst, den andra spårar ur och blir nästan lustigt frånstötande. Jag uppskattar att man valt att förlägga handlingen på ett rymdskepp. Plus för Winona Ryder också.

betyg4

5 reaktioner på ”Alien: Resurrection

  1. Den här gillade jag skarpt men jag är mkt förtjust i Alienfranchisen. Det var nog bara mot slutet som jag tyckte berättelsen blev aningen too-much

  2. Jag tyckte den här trillade pladask på näsan vid senaste omtitten. Sämre än trean tycker jag. Men absolut snygg, det kan jag hålla med om…

  3. Tvärtemot Sofia tycker jag denna är bättre än trean men filmserien har färdats långt bort från grundkonceptet. I första filmen var karaktärerna verkliga människor, här är alla just karaktärer. Jag gillar det tragiska/patetiska i den klonade Ripley men det räcker inte för en hel film. Och jag gillar varelsen i slutet. Samtidigt som den är så utsatt och oskyldig är den fruktansvärt aggressiv och obehaglig…

  4. Jag är lite som filmitch, jag gillar hela Alien-konceptet, just monstret är riktigt snyggt. Därför åker de senare filmerna lite snålskjuts. I den här är ju Ron Perlman med också, en liten favorit. Minns att slutet var nästan lite fånigt med det där hålet och varelsen som led.

    Förreste, du kommer inte att se Alien vs Predator? Jag kan väl säga redan nu att DEN gillade jag inte. Tråkig dussinaction.

Kommentera

