Harry Potter 4-6

Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)
Lille Harry ska börja sitt fjärde år på Hogwarts, Mike Newell fick äran att måla upp det hela. Handlingen är måhända relativt tunn och intetsägande emedan manuset och regin är riktigt bra. Newell ger rum åt mycket action och spänning i kampen mellan trollkarlsskolor.

Karisma är inte något Daniel Radcliffe har gott om, han är egentligen en av de sämre i hela ensemblen även om han hela tiden vuxit som skådis från ruta ett. Rupert Grint visar upp bäst skådisutveckling bland de unga. Snygg-Emma visar upp en annan typ av utveckling som fick mig att dregla lite i biosalongen när jag satt där som 16-åring.

För första gången dyker Voldemort upp i egen hög person och blir gestaltad av proffset Ralph Fiennes. Jag måste dock medge att jag hade svårt för det Jim Carrey-lika sättet han avbildades på. I boken beskrivs Voldemort som betydligt läskigare än hur vi får se honom i filmerna. Action, humor och romans ger en bred underhållningsbas. The Goblet of Fire är smått fantastisk. Men varför de långa frisyrerna helt plötsligt?

betyg8

 

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)
The Order of the Phoenix
är ett litet bakslag om man jämför med Azkaban och The Goblet. Den saknar glöd, stilfullhet och överraskningar. David Yates fick dock förtroende att regissera de återstående filmerna i serien också, trots att han inte gjorde något superjobb här.

Bland störningsmomenten finns Dolores Umbridge, en irriterande karaktär med en rutten personlighet. Det är meningen att hon ska vara en kärring att ogilla ja, men jag ogillar hela hennes existens i filmen tyvärr. Man borde ha fokuserat mer på ordern och på Harrys vilja att bli auror istället. Trollet Grawp tycker jag inte heller om, han består till och med av undermålig CGI.

Rollsättningen är däremot remarkabel som vanligt. Man kunde inte ha hittat en bättre Bellatrix än Helena Bonham Carter. Mot slutet är det dags för strid, och då är filmen som bäst.

betyg6

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)
Yates har ryckt upp sig en smula med The Half-Blood Prince som är ett solitt hantverk han gott kan placera i sitt CV. Jag är dock inte jätteförtjust i det mörka och oskarpa av bildspråket.

Filmen är en speciell del i serien, den ställer huvudfigurernas kärleksbekymmer i centrum och fokuserar mycket på deras relationer. Det gör att den stundom hamnar på gränsen till highschoolrulle, det enerverar nog somliga men jag själv har inget emot att man tar det lite lugnt innan finalen som säkert bjuder på mycket action.

Humor finns i mängder, detta är kanske den roligaste filmen i serien, emellertid känns dock humorn krystad. Sorg besparas inte heller, Yates är inte sen att införa mörker och melankoli när det krävs. Pluspoäng för Jim Broadbent samt den fina slutscenen.

betyg7

4 reaktioner på ”Harry Potter 4-6

  1. Här kan jag absolut inte hålla med, Goblet är en enda sörja medan Imelda Staunton gör en riktigt bra Dolores (även om karaktären är ännu bättre i boken). Däremot är Gwarp tröttsam och känns rätt onödig (tyckte jag iofs att han gjorde i böckerna också, mest en ursäkt för Rowling att fortsätta väcka lite intresse för Hagrid). Klart bäst i trion är H-BP.

  2. Dolores är troligtvis den mest avskyvärda karaktären i hela bokserien minns att jag satt och gnisslade tänder när jag läste boken.

Kommentera

