Harry Potter 7-8

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 (2010)
Den sista boken fick delas upp i två delar på vita duken. Ett klokt beslut, då kan filmskaparna följa den bättre vad gäller handling och struktur. Så mycket skulle ha fått utebli annars, men på detta sätt blir seriens slut mer värdig böckerna.

Harry Potter har vuxit, en mening som kan betyda flera saker. Part 1 håller sig dock av bland annat kommersiella skäl inom ramar som gör att äldre barn får se den på bio. Föga förvånande, men det håller tillbaka en viss potential hos filmen att bli ännu bättre. När jag läste om den hemska tortyrscenen mellan Bellatrix och Hermione i boken visste jag redan att vi endast skulle få en kort och relativt oskyldig glimt av den i filmen.

Alexandre Desplat står för musiken som ljuder av tungsinthet och låter absolut inte som John Williams tidigare trudelutter. Specialeffekterna är grymma och Yates har äntligen fått riktig ordning på det visuella, jag gillar bildspråket och färgtonerna. Trevligt nog har han varit extra kreativ och lagt in en animerad berättelse i filmen som är riktigt snygg.

betyg8

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011)
När jag skriver detta har Part 2 fått 97% på Rottentomatoes utan en enda diss från en toppkritiker, samt en rätt hög plats på IMDb’s 250-lista. Detta betyder att den förmodligen har fått större hyllningar än någon annan Potterfilm innan. Själv kan jag hålla med om att den är kanon och en av de bästa i serien, men jag kräver mer innan jag tar fram mästerverk-stämpeln.

För första gången på nästan halva min livstid får jag inte längre vänta på en ny film om Harry Potter. Karusellen har stannat och det känns ju lite sorgligt. Avslutningen är fylld med dunder och brak, storslagen som sig bör. Ett par scener gav mig nästan gåshud, det bugar jag för. Speltiden hade gärna fått vara betydligt längre då jag fick intryck av att det gick för snabbt, att för mycket pressades in på de 130 minuterna. Det hade dessutom varit trevligt ifall man härmat The Return of the King lite, alltså tagit sin tid att säga ordentliga farväl till alla väsentliga karaktärer. Kan inte låta bli att jämföra med boken heller, en hel del saknas i filmerna trots att de är uppdelade i två.

Part 2 är definitivt mycket välgjord, men inte nödvändigtvis bäst i serien. Jag kan inte bestämma mig för vilken som är bäst riktigt, men detta är en avslutning som heter duga.

betyg8

Kommentera

