5 Bästa Bioupplevelserna

Mina hittills främsta bioupplevelser är korade. Kanske borde jag ha tagit med The Lion King som utgjorde min första, minnena därifrån är dock alltför vaga. Goda kandidater finns till femteplatsen, men jag väljer Blood Diamond för att listan inte enbart ska bestå av specialeffektsmakeri.

5. Blood Diamond (2006)

Tack och lov är jag så upplyst att jag säger åt mina vänner att Night at the Museum som de lade ögonen på förmodligen inte är särskilt bra. Jag tyckte att Blood Diamond såg bättre ut och beordrade praktiskt taget att det är den vi ska glo på. Så fick det bli, den visade sig vara en suverän film som formade en fin biokväll för oss, ingen blev besviken.

4. Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (2006)

När det vankas uppföljare till blockbusters är det lätt att man håller nere sina förväntningar med tanke på att de brukar bli sämre än föregångaren. Enligt mig håller Dead Man’s Chest nästintill lika hög nivå som ettan, och min far verkade samtycka då han skrattade lika mycket till Jack Sparrows upptåg. Felfri biovisning av en mycket bra film.

3. Avatar (2009)

Minns jag inte fel så skrev filmkritikern Rober Ebert att Avatar gjorde honom närapå lika uppspelt som Star Wars gjorde på 70-talet. Inga konstigheter där, jag kände likväl att jag skådade något speciellt på bioduken. Som tur är hade jag salongens bästa sittplatser och kunde roas till max.

2. King Kong (2005)

Peter Jacksons remake av den gamla monsterklassikern blev minsann inget misslyckande. Den skrämmer och får oss att skratta, ett äventyr som bjuder på mycket och lite till. Det är väl i princip det jag behöver säga, perfekta biofilmen King Kong förgyllde min kväll.

1. The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

The Two Towers stod för en tre timmar lång biovisning som bara flög förbi. Mitt huvud var nästan inte stort nog åt leendet som bredde ut sig på det när Gimli kom farande nerför kullen i början. Allt var perfekt kort sagt och förstaplatsen känns därför solklar.

Sämsta biobesöken

6 reaktioner på ”5 Bästa Bioupplevelserna

  1. Kan verkligen hålla med om Avatars slagkraft inne i biosalongen. Definitivt en så stark upplevelse att jag nog aldrig kommer se om filmen, eftersom det då är solklart att jag kommer se på den på ett annat och mer kritiskt sätt. Heck, jag minns att jag till och med skrev under på att 3D var framtiden i min recension. Några filmer senare (givetvis inte lika välgjorda som Avatar) och jag har nog sett min sista. I alla fall på ett bra tag. Väljer alltid ”vanliga” visningar framför 3D numera.

    • Oj, jag skulle inte klara att aldrig se om filmen. Har gjort det 2-3 gånger redan. Ska försöka vänta längre nu med att se den igen några dagar innan jag ser Avatar 2 på bio.

  2. Har sett nr 4, 2 och 1 på bio men har inte dem högst upp på piedestalen (särskilt inte tvåan som faktiskt var lite av en besvikelse). Där tronar istället Nightmare Before Christmas, den enda film jag helt allvarligt övervägt att bara gå runt biografen och ställa mig i kön till nästa visning. Hade jag inte haft dead-line på en recension hade jag sannolikt gjort det också.

  3. Two Towers som nummer 1 var ett riktigt bra val! Trots att jag inte är ett fan av böckerna (bara läst hälften av den totala textmassan) så var det stort att se både 1:an, 2:an och 3:an på bio.

Kommentera

