10 Bästa Manliga Rollprestationerna

Det är knepigt att lista skådisinsatser, jag har inte alla i färskt minne och de är så svåra att jämföra med varandra. Ändock har jag gjort ett försök här.

10. Min-sik Choi – Dae-su Oh, Oldboy

En obehagligt bra förvandling gjorde Choi när han spelade galen hämnare. Synd att han blev utan Oscarnominering.

9. James Stewart – George Bailey, It’s a Wonderful Life

Runt juletider glädjs många åt Capras största verk, men den hade inte varit lika bra utan en Stewart i högform.

8. Jack Nicholson – R.P. McMurphy, One Flew Over the Cuckoo’s Nest

Nicholson gör vad han är bäst på, spela vildhjärna alltså, denna gången gjorde han det allra bäst.

7. Ben Kingsley – Mahatma Gandhi, Gandhi

Kingsley kunde nyttja sin indiska etnicitet för rollen, han gav dessutom allt han hade som skådespelare.

6. Al Pacino – Tony Montana, Scarface

Lika legendarisk som själva filmen och karaktären är Pacinos prestation, en oförglömlig uppvisning helt enkelt

5. Anthony Hopkins – Hannibal Lecter, The Silence of the Lambs

Hopkins gjorde sitt namn stort i filmvärlden efter insatsen som Lecter, ingen på jorden kunde ha klarat den bättre.

4. Tom Hanks – Forrest Gump, Forrest Gump

Vad kan man säga som inte redan sagts? Hanks är fenomenal.

3. Robert De Niro – Jake La Motta, Raging Bull

Många brukar nämna Taxi Driver som Robbans bästa bragd, själv rankar jag denna högre. Rasande bra är han, minst sagt.

2. Daniel Day-Lewis – Daniel Plainview, There Will Be Blood

Jag blev överväldigad av både filmen och huvudrollsinnehavaren. Day-Lewis har en talang som få kan mäta sig med.

1. Marlon Brando – Vito Corleone, The Godfather

Den ultimata skådespelarinsatsen har Brando stått för sedan 1972. Han är det bästa med hela filmen, vilket inte säger lite.

Manliga Biroller
Kvinnliga Prestationer
Barnprestationer

8 reaktioner på ”10 Bästa Manliga Rollprestationerna

  1. Kul lista! Tvåan är en absolut favorit men när det gäller Brando skulle jag nog ranka både On the Waterfront och A Streetcar Named Desire högre. Men så är jag heller inget jättefan av maffia-filmen ;) Men duktiga manliga skådespelare är de förstås allihop.

  2. Jag gillar inte alls Gudfadern, uppskattade hur snyggt filmad den var, musiken och just Marlon Brandos karaktär. Resten föll platt för mig. Kan hända att jag behöver se om den dock!

  3. Kul lista jag som jag misstänker hade sett helt annorlunda ut om jag gjort den själv med jag hade definitivt haft med Hopkins och De Niro men i andra roller de gjort.

  4. Jag tycker faktisk konstigt nog Brando är bättre i Apocalypse Now för att han där får spela galen men på ett sådant nedtonat sätt.

Kommentera

