Oscarsgalan 2012

Den 84:e upplagan av världens största filmgala har precis ägt rum. En botoxad veteranvärd i form av Billy Crystal gjorde ett bra jobb, den övriga underhållningen har jag redan glömt vad den bestod av, inte särskilt bra var den med andra ord. Medioker gala på det planet, men tack och lov  bättre än fjolårets fiasko.

Som svenska kommentatorer skötte sig Filip & Fredrik bättre denna gång, undantaget är Filips korkade kommentarer kring The Help och ”kritiken” som den bemötts av.

Vad gäller nomineringarna bjöds vi på få överraskningar, de är främst att Hugo vann för foto och specialeffekter. Många liksom jag hade förmodligen tippat The Tree of Life och apfilmen där. 18 rätt fick jag totalt i min tippning, ett mer än förra året tror jag. Får säga att galans stora höjdpunkt var ögongodiset i form av Natalie Portman och J-Lo.

Slutligen måste jag bara nämna hur fjantigt det är att Sacha Baron Cohen borteskorterades enbart för att han livade upp stämningen på röda mattan. Torra personer är det minsann som styr och ställer. (Länk till Cohens upptåg)

2 reaktioner på ”Oscarsgalan 2012

Kommentera

