Bästa Kompositörerna – del 1

Här listar jag mina fem favoritkompositörer inom filmmusik.

Länk till fortsättning med plats 6-10: Del 2

5. James Horner

Kanske inte särskilt varierande i sina melodier, men många av dem är helt underbara. James Cameron har förlitat sig på Horner till Titanic och Avatar som är de två mest inkomstbringande filmerna någonsin.

Titanic – Ocean of Memories
Braveheart – End Credits
Avatar – Jake’s First Flight

4. Howard Shore

Filmmusiken till The Lord of the Rings är den bästa som någonsin skapats enligt min åsikt. Därför har Shore en given plats på listan här, även om han inte varit så värst framträdande i övrigt. Ett undantag är den stämningsfulla musiken till The Silence of the Lambs som han lyckades bra med. Mitt favoritstycke (genom alla tider, alla kategorier) heter ”The Fellowship Reunited” på den kompletta samlingen.

The Return of the King – The Fellowship Reunited
The Fellowship of the Ring – The Breaking of the Fellowship
The Silence of the Lambs – Opening Titles

3. John Williams

Många skulle säkert räkna Williams som bäst i filmhistorien, inte konstigt med tanke på hur enormt känd hans musik är. På meritlistan finns många storsagor såsom Star Wars och Harry Potter med sina karaktäristiska ledmotiv. Lite överskattad kan jag dock tycka att han är av Oscarsakademin som vräkt en kolossal mängd nomineringar över honom.

Star Wars – Main Theme
Harry Potter – Hedwig’s Theme
Jurassic Park – Main Theme

2. Hans Zimmer

Störst av alla i modern tid anser jag. Han får ofta jobbet att komponera musik till tunga blockbusters. Redan under mitt första biobesök någonsin som 4-5-åring fick jag uppleva Zimmers begåvning; The Lion King har nämligen toner som tillhör de bästa i filmmusikhistorien.

The Lion King – Under the Stars
The Last Samurai – Red Warrior
Interstellar – Day One

1. Ennio Morricone

De flesta av dagens kända filmkompositörer var bara ynglingar när Morricone åstadkom underverk på 60-talet. Dessvärre var det inte alltför många som uppmärksammade hans musik då. Han har nominerats till alldeles för få Oscarstatyetter. Jag anser hursomhelst att han är bäst och jag älskar framförallt musiken till Once Upon a Time in the West, Cinema Paradiso och The Mission.

Once Upon a Time in the West – Jill’s America
The Good, the Bad and the Ugly – The Ecstacy of Gold
The Mission – Gabriel’s Oboe

9 reaktioner på ”Bästa Kompositörerna – del 1

  1. Håller definitivt med om nummer ett på listan. Fantastisk filmmusik. Jag skulle nog haft med Danny Elfman på top fem. Williams är duktig och bra men han har en tendens att upprepa sig.

  2. Jag skulle nog byta ut James Horner mot Danny Elfman. Danny gör lite mer intressanta saker. Men det är nog enda anledningen ;)

  3. Bra val. Jag skulle nog byta ut Williams mot Clint Mansell (Requiem for a Dream, The Fountain, Moon, Pi etc.) Han kanske till och med vore min nummer 1. Men Ennio Morricone är sjukt bra.
    En annan som är lätt att glömma men som gör häftig filmmusik är John Carpenter. Kanske inte top 5 material dock.

  4. Att ranka kompositörer tycker jag är otroligt svårt, det finns så många som är duktiga. Håller helt med om att Shore inte har gjort så mycket mer som är riktigt bra än LOTR, men kanske han aldrig fått chansen? Zimmer är bra när han är bra men tenderar till att bli lite lat ibland kan jag tycka. Personliga favoriter (förutom ovanstående) är Elfman (dock ganska ojämn), James Newton Howard och Harry Gregson-Williams.

Kommentera

