Scener som ger gåshud

Här följer en liten lista på scener som ger mig gåshud. Jag struntar i att länka till Youtube-klipp, scenerna måste upplevas tillsammans med resten av sin film för gåshudsframkallning. Hoppas att jag inte spoilar alltför mycket.

Mufasa på himlen – The Lion King

Jag skulle tro att The Lion King är den film som har flest scener som orsakar gåshud hos mig. Mötet mellan vuxne Simba och Mufasa är dock den enda som ger mig rysningar varje gång. Att jag känner så starkt för scenen och resten av filmen beror delvis på att jag växte upp med den och såg den miljoner gånger under min barndom.

Rohirrim rider – The Return of the King

En riktigt stor mängd ryttare användes till scenen där Rohirrim rider nerför Pelennor Fields. Det är nästan så att man kan känna marken skaka när man sitter hemma i TV-soffan och tittar. Sanslöst mäktig scen.

Svärdet slungas – Braveheart

Slutet på Braveheart är minsann inte sämre än någon annan del. Rysningarna kommer snabbt när Hamish (Brendan Gleeson) kastar svärdet över slagfältet. Oerhört vackert.

Bubblare:
Leonidas vrål och dödsscen – 300
Sista pistolduellen – Once Upon a Time in the West
Introt och slutscenen – The Lion King
Sams tal – The Two Towers
Örnarna anländer till Mount Doom – The Return of the King
Talet – The Great Dictator
Slutet – Gladiator
Argonath – The Fellowship of the Ring
Snöstriden – House of Flying Daggers
Slutet – The Dark Knight
Fifteen hundred people went into the sea – Titanic

Scenen från Titanic börjar med ovanstående ord om jag inte minns fel. Svårbeskriven, men gåshud har det blivit.

4 reaktioner på ”Scener som ger gåshud

  1. Lustigt sitter och plitar på en liknande lista men då tvärtom. Scener som jag knappt tål att se (inte skräckfilmer) ;)
    Du har en del bra scener speciellt Rohans ritt och Lejonkungen – mkt bra.
    Sams tal och större delen av filmen 300 skippar jag nog.
    Flying daggers har jag haft liggandes i evigheter nu blev lite mer intresserad.

  2. Intressant lista. Däremot håller jag nog bara med om Rohirrim och Argonath, men sådana här ögonblick är ju extremt personliga.

Kommentera

