The Simpsons vs. Family Guy

Detta inlägg består av mina tycken kring två av världens största animerade komediserier.

The Simpsons

Serien om den gulfärgande familjen skapades redan i mitten av 80-talet och är nu uppe i 23 säsonger. Imponerande minst sagt. Jag gillade den mer när jag var yngre, det känns som att jag har vuxit ifrån den till stor del. Med sin relativt familjevänliga ton blir den aldrig lika fräck som konkurrenterna.

Det största problemet med The Simpsons är att bra humor ofta saknas. Homer och hans far är de enda karaktärerna som kan vara roliga, kanske någon annan har lyckats vara rolig någon gång, men det är sällsynt. Jag måste dock lovorda Homer som karaktär, han är en ikon utan jämlike. Serien vore helt värdelös utan honom. Tilläggas bör även att Lisa är en enerverande karaktär, jag skulle önska att hon dog en brutal död.

På minuskanten har vi många av rösterna som också irriterar, det enda som är värre än att höra någon av Bart och Lisa skrika är att höra båda skrika samtidigt. Ralph orkar jag verkligen inte höra på heller. Men som sagt, Homer kan få mig att skratta och serien har sin givna plats i TV-historien. Bra är den överlag.

Family Guy

Ett decennium efter The Simpsons premierat som TV-serie dök Family Guy upp i rutan. Den är betydligt mer vulgär och har fått flera avsnitt bannlysta från TV.

Bland det sämsta som serien har att erbjuda är uppenbara stölder av skämt. De är måhända inte många i antal, men ibland har jag drabbats av stor igenkänning som förklarats av att The Simpsons använt samma skämt tidigare. Det främsta exemplet utgörs av Brian som jagar och sätter på en grey hound mitt under ett hundlopp, precis som Santa’s Little Helper gjort förut. Dock ligger det en sanning i det South Park har konstaterat, att familjen Simpsons har gjort allt. Det är alltså inte konstigt ifall man oavsiktligt stjäl från dem. Just i detta fall ser det dock besynnerligt ut.

Annars ogillar jag endast de halvdåliga manusen med sina genvägar till skämt, och att vissa sångnummer och skämt är för utdragna. Men till skillnad från gulingarna kan i princip alla karaktärer vara roliga, Quagmire och Herbert rankar jag högst efter den högt skrattframkallande Peter. Family Guy är allmänt roligare än The Simpsons och därav har vi en vinnare i mina ögon.

12 reaktioner på ”The Simpsons vs. Family Guy

  1. Kul med jämförelse, det känns som att dessa två serier fortfarande ligger högt på animeringshimlen. Skulle dock också vilja slå ett slag för McFarlanes American Dad.

    Problemet är väl att ingen serie håller i evigheter. Simpsons var riktigt bra under ett antal säsonger men de är dessutom numera så söndertittade att det inte riktigt går att minnas hur bra man tyckte de var när de var fräscha.

    Däremot håller jag inte med om att Homer och Grandpa skulle vara den enda behållningen i Simpsons, det finns många bikaraktärer som är väldigt roliga: Comic book store guy, Principal Skinner, Ralph, Chief Wiggum, Diamond Joe Quimby, Mr Burns och många fler.

    Family Guy är oftast vassare, men jag tycker att Simpsons känns mer ”realistisk” i det att man i alla fall ibland förstår varför Marge fortsätter med Homer. Loiss förhållande till Peter är ju bara psykopatiskt…

    • Ja, varför Lois stannar hos Peter förstår man ju inte. Men det är väl grejen, familjen och hela FG-världen är dysfunktionell och sinnessjuk.

  2. Någon sorts moralläxa finns ju i Simpsons som inte finns i Family Guy. Och om det är bra/dåligt är väl upp till individerna.

    Jag tycker egentligen att de två är ganska olika och svåra att jämföra – de är väldigt olika om man bortser från att de är animerade och handlar om en amerikansk medelklass familj. Men det finns det ju sjukt många serier som gör, som dessutom inte är tecknade.

    • Moralpredikan gillar jag inte heller, så det är ytterligare ett minus för The Simpsons. Då gillar jag SP och FG bättre som vågar vara mer politiskt inkorrekta.

      • Men SP brukar väl vara moraliska så det sprutar om det (i alla fall i de tidigare säsongerna)? Då tycker jag nästan Simpsons är bättre på att bryta av det moraliska i slutänden.

  3. Jag väljer Simpsons just eftersom det faktiskt finns en radda säsonger som är riktigt bra, runt säsong 4-7 ungefär. De senaste sex-sju säsongerna har jag knappt brytt mig om.

    Family Guy kan vara fantastiskt i sina bästa stunder, men som Sofia säger så saknar serien känslan av realism. Den har faktiskt Simpsons, mycket på grund av att det faktiskt finns rätt mycket allvar totalt sett i serien.

  4. Har också slutat följa de båda, men föredrar helt klart den lite råare och brutalare humorn i Family Guy. Kul jämförelse!

  5. Sofia: Va? SP är väl oftast omoraliska i och med att de skämtar om sådant man inte får skämta om och är politiskt inkorrekta.

  6. Angående dom ”stulna” skämten som Family Guy har gjort: Bara så du vet så är det meningen att det ska vara stulet från Simpsons när sådana scener dyker upp. Det är hela grejen med Family Guy, dom driver med allt och alla och inte minst med sig själva. :)

Kommentera

