10 Bästa Barnprestationerna

Listan täcker de bästa rollprestationerna av barn jag har skådat på vita duken.

10. Ivana Baquero – Pan’s Labyrint

Man glömmer nästan att hon bara är ett barn med tanke på skickligheten hon uppvisar. Finfin prestation som ger henne en plats på min lista.

9. Enzo Staiola – Cykeltjuven

Som så många andra barnskådisar valde inte Staiola att fortsätta med skådespeleriet i vuxenlivet. Tack vare sin galanta insats i denna äkta filmklassiker finns han dock med i historieböckerna.

8. Kåre Hedebrant och Lina Leandersson – Låt den rätte komma in

Dessa ungar står kanske för det bästa barnskådespeleriet någonsin i en svensk film.

7. Chloe Moretz – Kick-Ass

Moretz blev namnet på mångas läppar efter succén med Kick-Ass, hennes insats var briljant, liksom själva rollkaraktären. Hennes framtid ser ljus ut.

6. Martin Stephens – The Innocents

Liksom ett par andra skådisar på listan minns jag inte exakt hur bra Stephens var, bara att han höll hög klass och aldrig gjorde den förträffliga skräckfilmen mindre kuslig.

5. Dakota Fanning – War of the Worlds, Man on Fire, I Am Sam

Fanning medverkar mest i skräp och mediokra verk nuförtiden, men i yngre år var hon kanonbra och fick jobba med många Oscarsvinnare. Jag kan inte bestämma mig för endast en prestation att nämna, jag väljer tre på en gång istället.

4. Freddie Highmore – Finding Neverland

Vi har flera berömda skådisar i Finding Neverland, unge Highmore var varken sämre än Hoffman eller Winslet.

3. Danny Lloyd – The Shining

Utan Lloyd hade en av världens bästa skräckfilmer inte varit lika bra. Rysligt duktig var han, lär inte ha gjort Kubrick missnöjd.

2. Haley Joel Osment – The Sixth Sense

En av de yngsta (eller den allra yngsta?) aktörerna att Oscarnomineras. Mer behöver nog inte sägas.

1. Natalie Portman – Léon

Rollen som rebelliska Mathilda blev startskottet på en lysande karriär för Portman, en skådespelerska av världsklass idag. Hennes prestation i León är faktiskt en av hennes bästa fortfarande. När filmen dessutom är en favorit hos mig måste jag ge henne förstaplatsen.

Manliga Rollprestationer
Manliga Biroller
Kvinnliga Rollprestationer

13 reaktioner på ”10 Bästa Barnprestationerna

  1. Skön lista. Barnskådisar kan ju både hjälpa en film jättemycket och stjälpa den till tusen.

    Har du sett filmen In America (Drömmarnas stad)? Om ja så vore det intressant att veta barför dessa tjejer inte är med på listan och om nej, mitt tips, se den och jag tror att din lista kommer förändras en aning. :)

  2. Intressant lista! Jag hade också satt Natalie Portman på förstaplatsen. Bortsett från Black Swan så har hon inte gjort en bättre skådespelarinsats än den hon gjorde i Leon.

    Vad sysslar Freddie Highmore med nuförtiden?

  3. Som Fiffi säger, intressant lista eftersom barnprestationer kan bli hiskeliga hinder i filmer. Saknar dock Anna Paquin i The Piano.

  4. Barn o film är många ggr som olja o vatten en dålig kombination men du har fått till en bra lista som jag (nästan) helhjärtat ställer upp på. Hade lite svårt för Låt den rätte komma in då Kåre ser ut som Johan Palm – kan inte riktigt släppa den biten ;)

  5. Som du såg på min blogg så är min absoluta favorit Vanya Dobronravov från The Return. Verkligen bra och ni som inte sett filmen bör göra det så fort som möjligt!

  6. Cool lista! Jackie Cogan i ”Chaplins pojke” saknar jag dock en aningen. Sen har du säkert inte sett ”Maskernas Kung”, men där har du en trovärdig prestation. Ska fortsätta tänka lite…

Kommentera

