Berserk: The Golden Age Arc I – The Egg of the King

Titel: Berserk: The Golden Age Arc I – The Egg of the King
År:
2012
Längd:
76 min
Genre:
Animation | Äventyr | Fantasy | Action
Regissör:
Toshiyuki Kubooka
Skådespelare:
Hiroaki Iwanaga, Takahiro Sakurai, Toa Yukinari

Den onödigt långa titeln Berserk: The Golden Age Arc I – The Egg of the King markerar den första delen i en kommande rad filmer baserade på mangaserien Berserk. En animeserie skapades på 90-talet som täcker de första volymerna av mangan, jag har recenserat den här. Men nu är det alltså dags för filmatiseringar, min längtan har varit stark.

Varken animeserien eller denna film följer mangan noggrant, det är främst berättandets kronologiska ordning som har ändrats. För att summera handlingen kan jag säga att den utspelas i fantasilandet Midland där människor kan möta monster och övernaturliga väsen. En tonåring med namnet Guts dödar en mäktig krigare och får många blickar riktade mot sig, i synnerhet av Griffith, ledaren för ett kompani legosoldater. Griffith besegrar Guts i en duell, förlusten innebär att Guts måste gå med i kompaniet och tjäna Griffith. Tillsammans når de stora framgångar, men på vägen måste de utstå ruskigheter och extensiv blodspillan.

Det är svårt för mig att inte vara väldigt subjektiv i min bedömning med tanke på att jag totalälskar mangan. Jag kan inte låta bli att göra jämförelser, inte bara med mangan utan med den gamla animeserien också. Det vore intressant att veta vad folk som inte läst mangan anser om filmen, jag har verkligen ingen aning om vad de skulle tycka generellt.

Många fans har kritiserat användandet av CGI och datatekniker i animeringen, det är en annorlunda stil och vissa sekvenser ser ut att komma från ett TV-spel. Ett snyggt TV-spel då förvisso. Personligen ogillar jag det inte, när ögonen vänjer sig så är det lugnt. Överlag är animeringen tjusig.

The Egg of the King fungerar som en kort (för kort enligt mig med sina ynka 76 minuter) introduktion till karaktärerna. Många delar från mangan utelämnas, men jag hoppas att få se dessa i uppföljarna. Här hastas det iväg, mycket händer under den korta speltiden och filmen är på gränsen till ytlig. Detta är absolut inte positivt med tanke på hur ofantligt djup mangan är. Filmen får inte heller till känslan och stämningen som animeserien faktiskt lyckades med. Musiken kan dock berömmas ännu en gång.

Som sagt är det svårt för mig att inte vara oerhört subjektiv. Dessutom kan jag nästan räkna det som fusk eller försprång att filmen är baserad på en sådan gudomlig förlaga. Det är svårt att misslyckas då och göra en dassig film, om man nu kan sitt jobb. Men visst blev jag underhållen och fick även gåshud vid ett ögonblick. Samtidigt känner jag mig besviken, hoppas att de kommande filmerna uppväger denna.

betyg6

 

EDIT: Folk som har sett nästa film säger att den är sämre och ytligare, massor av viktiga delar har utelämnats. Nu är jag sur och besviken. :(

Kommentera

