10 Favoriter – Kvinnliga Rollprestationer

Det var svårt att lista manliga rollprestationer och faktiskt ännu svårare att lista kvinnliga. Meryl Streep värderar många högt, henne har jag dock sett alldeles för lite av för att hon ska få en plats här. De jag har tagit med är hursomhelst några av de bästa kvinnliga skådisinsatserna jag har bevittnat.

10. Octavia Spencer – Minny Jackson, The Help

En av flera suveräna prestationer i en riktigt bra film.

9. Kate Winslet – Hanna Schmitz, The Reader

Rollen som äntligen gav henne en Oscar är kanske hennes allra bästa, men det är ett tajt race eftersom hon är bra så ofta.

8. Joan Fontaine – Mrs. de Winter, Rebecca

Rebecca är enligt mig Hitchcocks näst bästa film, den hade inte varit lika bra utan högklassiga Joan Fontaine.

7. Cate Blanchett – Katharine Hepburn, The Aviator

Fenomenal helt enkelt, Blanchett visar varför hon är en av världens bästa aktriser.

6. Jennifer Connelly – Alicia Nash, A Beautiful Mind

Connellys bästa prestation hittills, synd bara att hon inte varit sådär jättebra sedan mitten av 00-talet.

5. Mo’ Nique – Mary, Precious

Vem hade trott att denna komiker skulle Oscarnomineras en dag? Inte jag, men hon vann dessutom och är absolut värd vinsten.

4. Jodie Foster – Clarice Starling, The Silence of the Lambs

Jag känner mig ganska övertygad om att ingen hade kunna göra Clarice Starling bättre än Foster, hon är storartad.

3. Bette Davis – Baby Jane Hudson, What Ever Happened to Baby Jane?

Jag har sett alldeles för få filmer som Davis medverkar i, det påminner hon mig om här. Sinnessjukt bra.

2. Elizabeth Taylor – Martha, Who’s Afraid of Virginia Woolf?
öeliz
Känslofylld prestation i en film som lever mycket på sitt allmänt högklassiga skådespeleri.

1. Ellen Burstyn – Sara Goldfarb, Requiem for a Dream

Mästerligt jobb av Burstyn kort sagt, hon är oförglömlig. Låter sjukt att Julia Roberts vann guldgubben istället, jag har dock inte sett hennes film.

Manliga Huvudroller
Manliga Biroller
Barnprestationer

9 reaktioner på ”10 Favoriter – Kvinnliga Rollprestationer

  1. Har sett allt utom 4,7,8. Håller med om det mesta. Synd på Connelly för hon är en bra skådis men det känns som hon hela tiden missar de bra rollerna. Hon kanske har en usel agent?

  2. Håller med om att många av dina val är bra rollprestationer. :)

    Här har du min lista (i kronologisk ordning):

    Gloria Swanson – Sunset Blvd.
    Bette Davis – All About Eve
    Audrey Hepburn – Roman Holiday
    Giulietta Masina – La strada
    Elizabeth Taylor – Who’s Afraid of Virginia Woolf?
    Hanna Schygulla – Maria Brauns äktenskap
    Isabelle Adjani – Possession
    Nastassja Kinski – Paris, Texas
    Juliette Binoche – Frihet – Den blå filmen
    Naomi Watts – Mulholland Drive

    Bubblare: Jennifer Connelly – A Beautiful Mind

  3. Angående 7. Hitchcocks bästa? Vertigo, antar jag?

    Jag har inte funderat igenom men två favoriter som direkt poppar upp är med på Svartnoir’s kommentar; Naomi Watts och Audrey Hepburn.

  4. Jag såg Erin Brockovich nyligen, på tal om din förstaplats, och även om Julia R gör en stark karaktär av Erin, så är det inget mot Burstyns.

Kommentera

