Crazy, Stupid, Love

Titel: Crazy, Stupid, Love
År:
2011
Längd:
118 min
Genre:
Komedi | Drama | Romantik
Regissörer:
Glenn Ficarra, John Requa
Skådespelare:
Steve Carell, Ryan Gosling, Julianne Moore, Emma Stone, Marisa Tomei, Kevin Bacon

Denna stjärnspäckade romantiska komedi har bemötts positivt av publik och kritiker. Då genren är långt ifrån en favorit bidrog den positiva responsen mycket till att jag köpte ett exemplar, och hoppades på något bra.

Cal (Steve Carell) får en chock när hans långvariga äktenskap med Emily (Julianne Moore) tar slut efter att hon begärt skilsmässa. Cal har aldrig varit med en annan kvinna, han känner sig snabbt vilsen och bedrövad. Men playboyen Jacob (Ryan Gosling) bestämmer sig för att hjälpa Cal och lära honom konsten att charma kvinnor. Tillsammans ger dig sig ut på kvinnojakt under kvällarna, medan den tonåriga barnvakten till Cals barn förälskar sig i honom. Jacob hittar dessutom kärleken i en kvinna, och allt detta kommer att sluta väldigt trassligt för samtliga personer.

Crazy, Stupid, Love har beskrivits som hyfsat originell av somliga, där kan jag inte hålla med. Den är faktiskt ganska klyschig, något som en av karaktärerna faktiskt nämner en gång. Just den saken är dock inte vidare klyschig, ironiskt nog. Lite halvt sticker filmen ut i genren kanske, så långt kan jag sträcka mig i mitt uttalande.

Steve Carell har spelat liknande roller förr, men han är ju så bra i dem att han gärna får spela dem flera gånger. Ensemblen är bra i övrigt också, sångaren Josh Groban gör sin debut på vita duken, trevlig för hans fans antar jag. Crazy, Stupid, Love är rolig och sevärd, men tack vare en del förutsägbarheter och sentimentalitet nöjer jag mig med att utdela ett medelbetyg.

betyg6

Kommentera

