Några tankar inför The Hobbit

För ett tag sedan meddelades det att Peter Jacksons filmatisering av Tolkiens barnbok The Hobbit ska bli en trilogi, snarare än två filmer som det var tänkt från början. Boken har jag inte läst på nästan ett decennium så mitt minne av innehållet är inte i färskaste laget. Men det jag vill minnas är en viss enkelhet i berättelsen och att den inte är särskilt omfångsrik. Likt den mer kända trilogin handlar det om en farlig resa som görs av en grupp individer. Denna gång gäller det bara en bok och inte tre.

Det enda som oroar mig lite är att storyn inte ska räcka till tre spännande filmer. Bilbo yttrar sig i The Fellowship of the Ring om att han känner sig tunn, som smör smort över för mycket bröd. Frågan är om den kommande trilogin också blir för mycket bröd och om det hade varit bättre med endast två filmer. Legolas, Saruman, Frodo och Galadriel ska medverka, mest som utfyllnad kanske, eller finns de i boken också? Även en karaktär spelad av Evangeline Lilly har uppfunnits enbart till filmerna. Jag hoppas att dessa karaktärers medverkan inte kommer att kännas irrelevanta.

Men det är trotsallt min favoritregissör som drar i spakarna igen med samma människor från The Lord of the Rings till assistans. Säger han att han har material till tre bra filmer så litar jag på honom, förhoppningsvis blir vi inte besvikna.

 

2 reaktioner på ”Några tankar inför The Hobbit

  1. De fyller ju ut med saker som nämnts i Ringen trilogin som har hänt tidigare, de har fått tillgång till anteckningar och material som inte blivit publicerat osv. Så nog kan de nog fylla ut, åtminstone två filmer. Tre stycken är jag lite skeptisk till. Men det finns massor som tas på ganska lätt i The Hobbit som kan utvecklas. I boken gestaltas ju alla händelserna ur Bilbos ”enkla” perspektiv. Det finns en hel del att ta hänsyn till.

    Jag vet inte hur mycket jag vågar hoppas på de här filmerna, jag är beredd på att kunna bli besviken, men jag har dock inte förlorat något hopp på filmerna. Peter Jackson är ju min favorit också. Även om filmerna kanske inte känns tillräckligt Tolkien så kommer de säkerligen vara filmer av kvalitét! :)

Kommentera

