Bästa Fantasysagorna

Här skriver jag kort om mina favoritsagor inom fantasygenren. Dessa finns i olika format; filmer, TV-serier, böcker och tecknade serier. Därför är de också väldigt svåra att rangordna och jämföra med varandra, men jag har helt enkelt försökt ranka dem efter hur mycket jag gillar dem.

8. Pirates of the Caribbean
pirat2
Denna charmiga piratserie tog filmvärlden med storm först 2003. Till stor del var det Johnny Depps förtjänst efter hans fenomenala rollprestation, själva karaktären är dessutom en av filmhistoriens guldpärlor. Tyvärr håller de två senaste filmerna i serien inte samma klass som de två första, därför måste det bli en blygsam sistaplats på listan här. Men överlag gillar jag Jack Sparrow och hans eskapader väldigt mycket.

Bästa musikstycket.

7. I Mumindalen
moom

Världens bästa barnprogram skulle jag räkna I Mumindalen som. Jag älskade serien när jag var barn, framförallt var det kanske spänningen, mystiken och skräckdelarna som lockade. Ja, detta kan kallas skräck för barn. Här finns spöken, monster, häxor och trollkarlar. Däribland existerar Mårran, kanske det mest skrämmande monstret som någonsin skapats, åtminstone om man sätter henne i relation till att serien är för barn. De svenskfinska röstskådespelarna är att föredra framför de engelska.

Mårran kommer på besök.
Fint musikstycke.

6. Warcraft
drakka
Jag spelade ”Warcraft 3” följt av ”World of Warcraft” under flera års tid när jag var yngre, bland annat för den beroendeframkallande världen med mängder av varelser, upplevelser och sevärdheter som spelföretaget Blizzard kokat ihop. ”WoW” som det kallas är i mina ögon tidernas bästa dataspel. Storyn bidrar mycket till spelets attraktion. Det ska bli spännande att se vad Duncan Jones kan göra av det kommande filmprojektet.

Trailer till ”Lich King”.
Trailer till ”Pandaria”
.

5. Harry Potter
potter
Den första boken om Harry Potter var den första romanen jag någonsin läst ut frivilligt, jag var 11 eller 12 år vid tillfället och fastnade ganska snabbt för J.K. Rowlings magi. Böckerna är mästerverk, filmerna är mer ojämna och når inte böckernas höjder. Fina jobb gjordes dock i att överföra sagan på vita duken. Böckerna får 9,5/10 i betyg av mig, filmerna landar på 7,5/10.

John Williams suveräna ledmotiv.

4. Star Wars
starw
Rymdeposet som gjorde George Lucas till en mäktig man behöver ingen närmare presentation. Jag älskar originaltrilogin och har sett den många gånger. De tre nyare filmerna höjer faktiskt sagan i allmänhet, även om första och andra filmen inte är mer än mediokra. Den animerade serien och nästan allt annat som är knutet till Star Wars har jag undvikit, nu återstår att se vad J.J Abrams kan göra av det kommande projektet. Förhoppningsvis blir det inte sämre än Revenge of the Sith. Originaltrilogin ger jag 9/10, den nyare får 6/10.

Trailer till samtliga filmer.

3. Game of Thrones
game
HBO’s nya fantasyserie är svår att ogilla. De många intressanta karaktärerna och deras utvecklingar finns i toppen på listan över allt som fängslar publiken med Game of Thrones. Kvalitén är dock förstklassig i stort sett överallt. Serien kan jämföras med The Wire på det sättet, och även på det att dialoger får betydligt mer utrymme än actionsekvenser. Böckerna som serien baseras på har jag inte läst, men det kanske jag borde göra? Tillägg: jag har nu läst böckerna och jag älskar dem också.

Perfekt trailer.

2. The Lord of the Rings / Tolkiens värld
lordof
Min kärlek till Peter Jacksons trilogi kan inte direkt beskrivas kort. Det var den som fick mig filmintresserad för lite över ett decennium sedan. Böckerna är sega ibland, men jag imponeras otroligt mycket över Tolkiens alla alster, att han lade ner så mycket tid på karaktärer, språk och historia. An Unexepected Journey var ingen besvikelse heller, jag ser minst sagt fram emot resten av trilogin. Böckerna får 9/10 i betyg, filmerna får självfallet 10/10.

Trailer till trilogin.
Bästa musikstycket
.

1. Berserk
bers
Minst känd av alla sagor på listan, men också den bästa, eller kanske borde den egentligen ha en delad plats med föregående. Berserk är namnet på vad som verkar vara tidernas överlägset bästa mangaserie, av författaren Kentaro Miura. Den är en mörk, våldsam och skräckfylld fantasysaga. 1997 gjordes en lysande animeadapation av mangans första delar, som helst ska ses med de japanska originalskådespelarna. Nyare filmer har även gjorts, men dessa bör tyvärr undvikas.

Fanmade musikvideo om mangan.
Förtrollande musikstycke från animeserien.
Bra fanmade trailer till animeserien.

13 reaktioner på ”Bästa Fantasysagorna

  1. Mumin är bokserier för mig, inte TV, en generationsfråga? Gillar den lilla familjen skarpt i alla fall. Jag tycker absolut att du borde försöka dig på George Martins böcker! Och hur kommer det sig att Star Wars räknas som fantasy och inte sci-fi?

    • Ja, Mumin finns i många format.

      Ska kolla upp Martins böcker, har sett att många rankat dem som de bästa fantasyböckerna någonsin.

      Star Wars räknas nog både som sci-fi och fantasy.

  2. Som finlandssvenk blir man ju glad då mumin får vara med! ;)

    Måste säga att just musiken där är så otroligt bra och ger en unik stämning till varje scen. Man tänkte ju inte så mycket på produktion då man var liten men nu i efterhand gör man det desto mer.

    Håller med dig, av alla barnprogram jag sett är detta det bästa.

  3. Har läst Game of Thrones böckerna och dom är riktigt bra. Gillar TV-serien också, men har inte kunnat se så mycket som jag hade velat.

  4. Fantasy är nog en blandad soppa för mig – gillar nog bäst genren urbanfantasy och där ligger nog Potter bäst till på din lista. PotC gillar jag första filmen mycket men tyvärr var de övriga filmerna riktiga besvikelser :(
    Favoriten är nog GoT där jag sällar mig till de som rekommenderar böckerna.
    Mumin är ett projekt i vardande – böckerna men har sett den tecknade lite och det har varit bra.

    • Jag håller på att kolla igenom Muminserien för tillfället, så det blir kanske en recension av den här snart. Får många nostalgitrippar.

  5. En fantasyserie som jag tror du definitivt skulle gilla är den animerade tv serien Avatar. Jag kan förstå att det inte alls låter så lockande att se en Nickelodeon serie, jag var själv inte så stort fan av serien först då jag tyckte att en del av de första avsnitten kändes lite väll barninriktade, men serien blir hela tiden bara bättre, mognare, smartare, djupare samt att karaktärerna blir mycket mer nyanserade. I säsong tre så fanns det flera scener där jag satt helt mållös eftersom jag inte kunde greppa att Nickelodeon skulle kunna skildra så mogna saker och sådana episka scener.
    Det som i grunden ändå är det bästa med serien är Zuko som utgör en av huvudskurkarna. Först verkar han bara vara en väldigt enformig bad guy, men när man väll får veta om hans fruktansvärt hemska bakgrund (vilket man får göra ganska tidigt) så förstår man direkt varför han är så desperat på att fånga huvudkaraktären, samt att man inte kan låta bli att ändå känna sympati för honom trots allt han gör.

Kommentera

