Tankar kring Batman vs. Superman

öbat

Ännu har jag inte sett Man of Steel, kanske borde jag ha gjort det innan jag skrev detta inlägg. Hursomhelst har filmen fått ljummet mottagande av kritiker men bättre mottagande av publiken. Att folk trånar efter superhjältefilmer numera är en självklarhet, därför produceras dem på löpande band i Hollywood. Huvudfrågan jag ställer mig är; när saktar bandet ner och hur långt ska det få löpa innan folk tröttnar?

Det har bestämts att titeln på Zack Snyders uppföljare blir Batman vs. Superman, vilket väcker en hel del förundran. Personligen kommer jag att tänka på skräpfilmer som Alien vs. Predator och Freddy vs. Jason där man förenat kända ikoner från olika filmer i en och samma. Där har kvalitén brustit mycket, det betyder visserligen inte att den kommer att göra det i Batman vs. Superman, men en stark skepsis infinner sig hos mig.

Rollen som Batman kommer att axlas av Ben Affleck. Rollvalet har fått många fans att gå i taket, till och med så att president Obama blivit uppmanad att ingripa. Och jag förstår fansen, för det känns spontant som att vi bara kommer att få bevittna en känd skådis i en Batmandräkt snarare än Batman själv, som när George Clooney spelade fladdermusen i underbart usla Batman & Robin.

ölöl

Vidare får detta mig att tänka på vad de nästkommande stegen i denna superhjältehysteri blir. En film om Justice League är också i görning som många av oss vet, JL är alltså en slags DC Comics-version av The Avengers. Tids nog får vi kanske se en film med titeln ”Justice League vs. The Avengers” där man slår samman hjältar från olika universum. Risken finns att det följs av ännu galnare idéer som exempelvis en romantisk komedi kallad ”Superhero Daddys” där Iron Man och Green Lantern gifter sig och skaffar en odåga till son ihop som de får kämpa för att hålla i styr.

Nåja, jag hoppas att inga sådana vändningar tas och att jag blir positivt överraskad av många kommande superhjältefilmer. Men just nu känner jag ingen stor lockelse till att se dem.

En reaktion på ”Tankar kring Batman vs. Superman

Kommentera

