Favoritkaraktärer från TV-serier

Här listar jag många av mina favoritkaraktärer inom TV. Det är inte många TV-serier de uppdelas i, så det kan tyckas vara brist på variation här. På fjärdeplatsen hopfogade jag tre karaktärer från samma serie för att göra mer plats åt andra.

Listan har varit knepig att sammanställa i övrigt, vissa karaktärer är tagna ur andra förlagor, andra är skapade direkt i serierna, och vissa serier är ännu inte avslutade. Mycket bidrar till att karaktärerna är svåra att jämföra med varandra, men trots det har jag gjort ett försök till att rangordna mina favoriter här.

20. Peter Griffin, Family Guy
petergriff
Man kan konstatera att han liknar Homer Simpson. Det som främst skiljer är att Peter har en något högre galenskapsnivå och att han är mer oförskämd. Bjuder på många skratt.

19. Bill Haverchuck, Freaks and Geeks
bill
Bill tillhör skolans töntar som får se upp för mobbare. Bara rösten, glasögonen och frisyren gör att man börjar älska honom.

18. Al Swearengen, Deadwood
swae
Denne framgångsrike bordellägare kan vara hänsynslös men bär ändå på en form av värdighet. Han är bland det bästa med Deadwood.

17. Mike Watt, Spaced
mike
Smått paranoid och fanatisk snubbe vars högsta önskan är att stiga högt i militärens rangordning. Han skiftar mellan att vara bräcklig och hård.

16. Daenarys Targaryen, Game of Thrones
dany
Vacker och målmedveten tjej som tänker erövra ett kungarike. Godhjärtad mot sina medmänniskor men kall mot sina fiender. Man bör inte stå i hennes väg.

15. Buster Bluth, Arrested Development
buster
En absurd och inte helt frisk morsgris som inte klarar sig själv långa stunder. Han kan gå över till grannen och få för sig att han befinner sig i ett främmande land. Mycket rolig kille.

14. Arya Stark, Game of Thrones
aryastark
Denna unga tjej är djärv, tuff och pojkaktig, men samtidigt söt och charmfull. Hon passar inte riktigt in i den konservativa världen hon lever i och skulle hellre slåss på ett slagfält än sitta hemma och sy en kofta.

13. Felicia ’Snoop’ Pearson, The Wire
snoop
Likt Arya här ovanför är hon en grabbig, tuff och hård tjej som mördar folk med jämna mellanrum. Jag fastnade snabbt för hennes stil.

12. Alucard, Hellsing Ultimate
aluc
En väldigt kraftfull vampyr som är en av de mest badass karaktärerna någonsin. Har kanske sin förlaga att tacka för det.

11. Edmund Blackadder, Blackadder
blackadder
Han var annorlunda som karaktär i första säsongen men utvecklades till en pratsam, sarkastisk och slug herre som gärna skämtar men sällan skrattar själv. Ruskigt skön.

10. Joey Tribbiani, Friends
joey
En intelligensbefriad tjejtjusare som blev så omtyckt under åren i Friends att han senare fick en egen (dessväre dålig) serie. Bildar härligt radarpar med Chandler.

9. Phoebe Buffay, Friends
phoebe
Roliga kvinnor får inte jättemycket utrymme på film eller TV. Phoebe utgör ett undantag, hon är en superkonstig och impulsiv person som ofta lockar till skratt.

8. Tyrion Lannister, Game of Thrones
tyrion
Inte särskilt lik andra människodvärgar som finns att skåda på film eller TV. Tyrion är en av sagans hjältar trots den bristfälliga moralen han bär på och de ondsinta personerna han omges av.

7. Edvin Eriksson, Full Frys
edvin
Serien vore tämligen värdelös utan Edvin och Krister Claessons rolltolkning. Edvin är alkoholiserad, korkad och vansinnig. Han halsar kaviar direkt ur tuben och släpper lösa ormar i sin butik för att utplåna råttor.

6. Chandler Bing, Friends
chandler
Den sarkastiske skämtaren i vännergänget som verkligen charmat skjortan av mig. Han finns alltid där för att liva upp stämningen om något blir för dystert, och han gör det alltid med bravur.

5. Homer Simpson, The Simpsons
homer
Homer är den stora drivkraften hos The Simpsons. Nästan varje gång någon karaktär i serien får mig att skratta så är det han. En stor världsikon med all rätt.

4. Guts, Griffith, Casca, Berserk
berserrrkk
En komplex trio som står i seriens centrum. De genomgår starka enskilda utvecklingar, och deras relationer till varandra blir ytterst väsentliga för deras bekymmersamma öden.

3. Butters Stotch, South Park
butters
South Parks snällaste och mest oskyldiga unge. Hans vänner utnyttjar honom ständigt utan hans vetskap och hans far blir lika ofta arg på honom. Det är svårt att inte hysa stor kärlek för denne kille som bara vill göra alla glada men som får hårt med stryk i slutändan.

2. Mr. Bean, Mr. Bean
mrbean
En bisarr figur som tog världen med storm i början på 90-talet. Med sitt karaktäristiska kroppsspråk, sin intelligensbrist och simultana genialitet hamnar han i alla möjliga sorts situationer som är allt annat än uttråkande.

1. Eric Cartman, South Park
cartman
Kanske den bästa karaktären som någonsin skapats, alla kategorier. Cartman är ondskefull, självisk, sinnesjuk, bortskämd och otroligt rolig. Han har ingen jämlike.

11 reaktioner på ”Favoritkaraktärer från TV-serier

      • Jag vet inte vad jag skulle tycka om den om jag såg den nu, förmodligen bli något nostalgisk, men jag tyckte det var kul när jag var 9-10 år. :P

      • Jag såg den också när jag var i den åldern och älskade den då. Tycker att den är lika kul nu i vuxen ålder faktiskt, och jag förstår fler av skämten nu som jag inte gjorde då. :)

  1. Lite oväntat att se så pass många Friends-karaktärer, själv tycker jag nog bara att Phoebe möjligen kvalar in. Skriver under på Edmund Blackadder men skulle nog vilja ersätta Spaced-Mike med antingen Marsha eller varför inte Duane? Family Guy är helt klart Stewies serie, på samma sätt som det är Roger som bär American Dad. Men det är banne mig frågan om jag inte håller med dig om din etta — jäkligt bra är han i alla fall :D

    • Jag funderade på att ta med Marsha men det fick bli Mike istället. Vet att Stewie kanske är den stora favoriten i FG men jag tycker att hans sångnummer kan bli rätt tråkiga, så därför vinner Peter med en viss marginal. Kul att vi håller med om min etta. :)

Kommentera

