HBO bör visa manliga könsorgan… eller?

Några kvinnliga komiker från College Humor uppmanar visningar av penisar i HBO’s TV-serier med huvudargumentet att serierna visar kvinnobröst ibland, och de vill bojkotta serierna om denna ändring inte införs. Jag delar med mig av mina tankar kring ämnet i detta inlägg. Det är på gränsen till att jag blir politisk här men förhoppningsvis tycks det inte alltför opassande för min blogg ändå.

Länk till videon från College Humor.

njp

För det första finner jag det ganska osunt att jämföra penisar med kvinnobröst när bara en av dessa kroppsdelar är ett könsorgan. Om man nu förespråkar jämställdhet mellan könen som dessa kvinnliga komiker förmodligen säger sig göra, varför inte vilja lätta på sexualiseringen av kvinnobröst då istället för att jämföra dem med manliga könsorgan? Och ett av de bättre sätten att minska sexualiseringen bör vara att inte protestera så värst när kvinnobröst visas i TV, eller att inte uppmana till att visa penisar med bröst som jämförelse.

gameof

En annan anledning till att HBO (samt andra bolags filmer och serier) inte ofta visar penisar är att det inte riktigt finns något intresse från publikens sida. Nakna kvinnokroppar säljer överlag betydligt mer än nakna manskroppar, och det kan man inte beskylla HBO för. Även många data- och TV-spelsföretag får kritik för att de visar mer kvinnlig hud eller exempelvis för att spelbara kvinnliga karaktärer inte existerar i vissa spel. Dessa företag skapar dock bara vad publiken vill ha, och publiken består av män i stort sett. Tänk om män skulle kritisera Twilight-filmerna för att inte innehålla tillräckligt många nakna eller halvnakna kvinnokoppar, det är samma visa där. Filmerna är inte riktade till män och således får män infinna sig i att deras önskemål inte uppfylls. Nu vill jag inte jämföra HBO-serier med TV-spel för mycket dock, flertalet HBO-serier är riktade till kvinnor men bjuder inte på penisar trots det. Och detta beror bland annat på att penisar är explicita precis som vaginor, samt att könsorgan egentligen inte skulle öka tittarsiffrorna särskilt mycket.

Jag skulle vilja fråga dessa komiker från College Humor och andra som delar deras tankar, vill ni egentligen se penisar och tycker ni att det skulle förbättra serierna på något sätt om de började visas? Sannolikt är svaret egentligen nej. För den som vill se könsorgan finns ju alltid porr och nakenbilder att konsumera med några enkla knapptryck på Internet.

truebl

Ett av mina motiv med detta inlägg är att påpeka dumheten i kritik mot underhållningsföretag för att de ger publiken vad den vill ha, att de säljer vad som går bäst att sälja och att de inte infogar bilder på könsorgan bara för sakens skull. Det är lätt att undvika att visa könsorgan under sexscener, svårare att alltid undvika att visa bröst utan att det känns krystat.

Håller ni med mig om det jag skriver eller är jag ute och snurrar? Delge gärna era tankar.

8 reaktioner på ”HBO bör visa manliga könsorgan… eller?

  1. Nej men jag håller med om att detta känns lite meningslöst. Nu vet jag inte riktigt hur pass allvarliga dessa komiker var, de hade ju visserligen en del underhållande poänger, men att ta det hela på större allvar har jag svårt för. Hörde om den här debatten för någon vecka sedan på radion och reagerade ungefär lika då.

    Bröst och penis är precis som du säger inte samma sak, det ena är ju faktiskt, precis som nämnts, ett könsorgan. Dock så är ju dock kvinnliga bröst mer sexualiserade än mannens så där blir det ju lite knepigt där då. Men då skulle jag vilja jämföra rövar då :) Det visas ungefär lika mycket manliga röv som kvinnlig röv på TV, så uppfattar då jag det. Ja och där är det ju rätt jämlikt, en röv är ju en röv :) Nu vet jag inte ifall just HBO faller in under detta påstående, men dock kabel-tv överhuvudtaget.

    En annan grej jag kom att tänka på är kabelkanalen Starz, där visas det rätt mycket manligt naket också. ”Da Vincis Demons” är det senaste exemplet, där visas även en penis, ja eller fler, som jag minns det. Sedan har vi ju ett praktexempel med deras ”Spartacus”.

    Annars får kanalerna visa så mycket naket de vill, både kvinnligt och manligt, så länge det har en betydelse i serien ifråga. Är det bara ditklistrat för sakens skull så stör jag bara mig. Detta har visserligen också hänt ett par gånger, men i det stora hela tycker jag ändå att det sköts hyggligt bra.

    Jämställdhetsdebatter är annars inte riktigt min grej, är så förbannat trött på dem. Speciellt då det handlar om simpla, rätt meningslösa aspekter. Jag menar vad då, ska HBO börja kvotera in penisar bara för att det ska bli jämställt eller? haha nej jag orkar inte, de kan visa vad de vill, bara det tillför handlingen något.

    • Håller med dig, är också trött på jämställdhetsdebatter. Men för att de flesta debatterna egentligen inte har mycket med jämställdhet att göra. En sådan debatt kan handla om att män på TV inte har klänning på sig ofta och att de borde ha det så att det blir ”jämställt”. Känns hyfsat tjatigt ja.

  2. Hej! Intressant. Har du valt bilderna i inlägget eller är det samma ”collage humor” har använt? Jag håller till viss del med om vad du skriver. Men det är ganska ironiskt att i just ”Boardwalk Empire” (den översta bilden) går det runt en manlig karaktär spritt språngande naken med ett hundkapplöpning runt halsen… Säger inte vem/vilken säsong (spoiler) du kanske sett det? Hursomhelst tycker jag att det kan vara värt att poängtera på grund av att den serien tas upp i exemplet…:)

    • Jag valde bilderna själv, bara som exempel på serier som produceras av HBO. Har inte sett Boardwalk Empire, men kul att bilden blev passande då. :)

  3. Tänkte på en grej när jag såg Pacific Rim. Det var 98% killar i salongen när jag var där och jag vet inte om det var specifikt just för ”min” visning eller om det är en film som i första hand är gjord för en manlig publik men jag tror på det sistnämnda. När jag såg Transformers var det samma procentuella övervikt på killar och då lät det ååååhhååuuuuhmmmm när Megan Fox lutade sig över bilen (trots att hon inte var naken). I Pacific Rim däremot var den enda scenen som visade hud den med Charlie Hunnams torso (då lät det också huuummmåååuuum i salongen).

    Det jag vill säga med detta är att jag blev förvånad att det var en halvnaken kille som exponerades i denna typ av film och inte en tjej för en gångs skull. Synen på hud-på-film kanske håller på att förändras lite?

    Sen tycker jag det blir larvigt när jämställdhet handlar om millimeterrättvisa. Om det visas för mycket bröst i jämförelse med penisar kanske inte lösningen är att det måste visas mer manliga könsorgan. Lösningen kanske kan vara att visa mindre antal bröst?

Kommentera

