10 Snyggaste Filmerna

Här har jag knåpat ihop en lista över några av de visuellt bästa filmerna. Den var väldigt svår att sammanställa men jag känner mig nöjd med resultatet.

10. Spirited Away (2001)
spirit
Kreativiteten flödar starkt i denna Oscarsvinnare, inte minst ur animeringen. Många glädjestunder för åskådarens ögon.

9. Vertigo (1958)
vertig
Kanske Hitchcocks snyggaste film. Färger, scenografi och kameravinklar ger den en extra dimension.

8. Schindler’s List (1993)
schin
Bildspråket och det svartvita fotot står för att detta dystra drama stämplas som halvt exklusiv på det viset.

7. The Dark Knight (2008)
darkkn
Mycket finns att berömma, denna superhjältefilm som tog världen med storm är givetvis en hisnande åktur visuellt.

6. Lawrence of Arabia (1962)
lawr
Känd för sitt formidabla foto bland annat, Lawrence of Arabia är nog solklar på en lista som denna.

5. Once Upon a Time in the West (1968)
onceupon
Det långa scenerna blir aldrig för sega, det har har man bland annat en enastående filmfotograf att tacka för.

4. Finding Nemo (2003)
nemo
Visuellt den bästa animerade filmen någonsin anser jag. Väldigt färgglad.

3. 2001: A Space Odyssey (1968)
2001
Snudd på halvtråkig film som däremot vägs upp av vad våra ögon bjuds på. Extremt hög kvalitet.

2. Avatar (2009)
avatar
Mitt hjärta slår nästan volter när jag ser denna skildring av en annan planet, med revolutionerande specialeffekter och mästerliga visuella målningar.

1. The Lord of the Rings (2001-2003)
lordoff
Inte helt oväntat får Peter Jacksons trilogi förstaplatsen här. Man kan nästan tro att den faktiskt har filmats direkt i Tolkiens Middle-Earth.

8 reaktioner på ”10 Snyggaste Filmerna

  1. Ojoj, en sådan här lista känns ju nästan som ett omöjligt uppdrag… Men jag har inga som helst invändningar mot det urval du har gjort, alla är utsökt vackra.

    Skulle kanske själv ha velat peta in någon asiat typ House of flying daggers, Crouching Tiger eller The Grandmaster. The Cell, kanske Inception? Helt klart Life of Pi istället för Avatar. Pans labyrint? Svårt att prioritera mellan ren snygghet och en egen stil.

  2. Kom att tänka på den annars bortglömda Domino (2005) när jag funderade i ämnet. Är inte helt 100%, men tror mig komma ihåg den som något djävulskt snygg i skottlossnings-slutscenerna och också i övrigt väldigt snygg.

    Sedan är i princip alla Kubrik-filmerna i toppklass vad gäller visuellt. Är inte så imponerad av hans verk vad gäller andra aspekter men t.ex. The Shining bör vara den visuellt snyggaste skräck-rullen som filmats (även om jag tycker den är överskattad i övrigt).

    Sedan har jag en förkärlek för allt som är filmat centralt i New York 1970-78 typ. Så sjukt snygga/intressanta miljöer (bilar, kläder, affärer, lägenheter osv.) Bästa miljöerna = bästa foto. I princip. :) Blir visuellt bra hur/vad man än filmar med dessa miljöer. Inte riktigt vad du hade i åtanke men ändå, hehe.

    Du har bra alternativ fram tills plats 1/2… Måste kommentera att CGI-filmer som Avatar och Lord of the Rings kom högt på din lista. Snygga, jag vet inte jag… Dessa höll ju inte ens grafiskt när de kom IMHO. Jag är visserligen rätt kräsen och ser bara alla brister med tekniken när man använder den, men kom igen… Jag har svårt att komma på EN film med CGI som håller sedan Jurassic Park 1993. Kommer ihåg hur snyggt man tyckte det var då (1993) och hur det hjälpte filmen. Men ser man på Jurassic Park nu, slås man av att de lyckades så bra för 20år sedan men också förvåning att man inte kommit längre inom CGI:n på samma tid. Nuvarande CGI klarar inte ens av att korrekt simulera 1G gravitation (massans tröghet), eller visualisera perspektiv med XYZ-led på ett korrekt sätt, och då har vi inte ens kommit till linsfokus-missar och overkliga ljusrenderingar. Hur långt har man då egentligen kommit? Man kommer undan detta problem i filmer som har en begränsad färgpalett, och som oftast är fullständig fiction, men blir ett problem så fort handlingen utspelas på jorden i blandade miljöer (vilket filmer gör till 95%). CGI-späckade filmer åldras hänsynslöst illa och hör inte hemma i top 10 IMHO.

    • Då tänker vi olika angående CGI-filmer då. Men förutom CGI så innehåller Avatar och LOTR foto, scenografi m.m. av högsta klass och sådant spelar in också.

  3. Bra lista, men efter att ha sett Gravity får den en given plats på min lista. Några övriga som lätt platsar där är Drive och The Tree of Life.

Kommentera

