Favoritkomiker

Här har jag gjort en kort lista över mina favoritkomiker inom film och TV.

6. Simon Pegg, Nick Frost & Edgar Wright
pegg
Dessa personer har tillsammans skapat en egen stil inom komedi. De refererar gärna till andra filmer i sina verk, väldigt många referenser kan betraktas i den relativt originella TV-serien Spaced. Jag ser även Hot Fuzz och Shaun of the Dead som fenomenala filmer.

Vägolycka
Polisfunderingar

5. Rowan Atkinson
atkinso
Mr. Bean blev snabbt en världskänd filur som till stor del har sin skådespelare att tacka för det. Atkinsons karaktäristiska ansikte och minspel gör honom enastående på sitt sätt. Även inom komiska liveframträdanden har han gjort succé.

Osynlige mannen
Bergochdalbana

4. Charlie Chaplin
chaplin
En mycket betydelsefull filmskapare som står bakom min absoluta favoritkomedi; The Great Dictator. Gällande fysisk komik är Chaplin en av de klart främsta i historien med sina många fantasiska stumfilmer.

Åktur med rullskridskor
Jordgloben

3. Conan O’Brien
conan
Han har stor talang för improvisation med vältajmad och snabbtänkt komik. Den bästa existerande talkshowvärden anser jag, han kritiserar gärna sig själv och sin show med en god dos självdistans.

Spelrecension av GTA 5
Besök på ett Lincoln-museum

2. Trey Parker & Matt Stone
trey
Två av mina personliga förebilder, deras livsverk är TV-serien South Park. Parker och Stoner kan ofta vara immoraliska och politiskt inkorrekta i sina skämt, och de gör narr av i princip allt och alla. Mer om dem har jag skrivit i ett litet hyllningsinlägg här.

Spökjägare
”I’m So ronery”

1. Dave Chappelle
dave
Efter att ha blivit svartlistad inom nöjesindustrin för ett antal år sedan har han inte synts till så värst mycket. Väldigt synd tycker jag då Chappelle är världens roligaste ståuppkomiker. Han är känd för att skämta mycket om rasism och är inte rädd att korsa moralgränser.

Familjen Niggar
Män som våldtas

Kommentera

