Mr. Bean

bean0

Rowan Atkinson började utveckla idén kring en excentrisk, fåordig och klantig figur när han studerade på Oxford University. Idén utvecklade han senare tillsammans med Richard Curtis och resultatet blev en mycket succéartad TV-serie som pågick under 90-talets första halva. Jag minns att jag såg den som barn, på söndagskvällarna om jag inte misstar mig, och roades mycket av Mr. Bean och hans eskapader.

bean3

Serien som delar huvudkaraktärens namn handlar om Mr. Bean (Rowan Atkinson), en väldigt mystisk person som är svår att begripa sig på samtidigt som man lätt faller för hans dragningskraft. Under seriens gång bor han i några olika lägenheter tillsammans med en nallebjörn han kallar Teddy. Vi vet inte mycket om Bean egentligen, hur han tjänar sitt levebröd, vad hans förnamn är, om han har några föräldrar eller andra familjemedlemmar. Men han är ständigt igång med nya äventyr och skapar ofta ett spår av kaos efter sig. Han har förmågan att vara hjälpsam och vänlig, men ofta kan han vara elak och hänsynslös gentemot sina medmänniskor.

bean2

En teori som jag har haft är att Mr. Bean anlände till Jorden från en annan värld eller planet. Bland annat med tanke på att han liksom strålas ner på en gata i öppningssekvensen, och att elektroniska prylar stundom agerar paranormalt i hans närvaro. Men Curtis och kompani har avfärdat den teorin och påstått att Bean endast är en ”vilsen kille”. Gåtfullheten kring honom är nog hursomhelst något som bidragit till hans popularitet.

bean5

Komiken är nästan enbart av fysisk karaktär. Mr. Bean säger inte mycket och han befinner sig ofta ensam. Hans flickvän är den enda birollskaraktären som påträffas ett flertal gånger, men Bean tycks inte visa något sexuellt intresse för henne. Man kan undra över hans sexualitet, om han är möjligen är asexuell eller homo. Han har en bild på en halvnaken manlig kroppsbyggare i sitt vardagsrum under ett avsnitt.

bean4

Både simpel och genialisk står sig Mr. Bean på ett tämligen unikt vis. En lek med en julkrubba har sannolikt aldrig varit så rolig som i just denna serie, en av mina personliga favoritscener utgör den, ”Merry Christmas Mr. Bean” är mitt favoritavsnitt. En annan anledning till att jag gillar serien så mycket och att jag mår så bra av den är nostalgikänslan som den bildar. Jag njuter starkt.

Kommentera

